Vans väljer IBEYOSTUDIO som sin svenska PR-byrå

Efter en pitch står det nu klart att Vans väljer IBEYOSTUDIO som PR-byrå att leda arbetet med att stärka det amerikanska varumärkets position på den svenska marknaden. Uppdraget innefattar bland annat genomgripande varumärkesstrategi, event, storytelling samt digital kommunikation.

Det var i våras som Vans bjöd in IBEYOSTUDIO att delta i en pitch med målet att få verka som varumärkets PR-byrå på den Nordiska marknaden, och det är med stor glädje och stolthet som IBEYOSTUDIO kan annonsera sitt nya samarbete med streetwearjätten.

Vans grundades i Kalifornien 1966 av bröderna Paul och James Van Doren tillsammans med tre externa partners som The Van Doren Rubber Company. Deras vulkaniserade skor med våffel- mönstrad sula blev snabbt en succé bland skateboardåkare världen över. Legendarer som Tony Alva och Stacy Peralta knöts under 70-talet till företaget och i samband med det förstärktes skon med vadering i hälkappan och läder för att klara de påfrestningar skateboardåkning krävde. Idag är företaget etablerat som ett komplett varumärke inom streetwear-segmentet med skor, kläder, snowboardboots, outerwear och accessoarer i sortimentet.

– Att få jobba med ett varumärke med så mycket historia och fantastiska produkter känns otroligt spännande. Varumärket har ett unikt arv inom streetwear och vi ser fram emot att vara en viktig partner av deras långsiktiga satsning i Sverige, säger Joakim Lübeck, projektledare på IBEYOSTUDIO.

Varumärkesaktiveringar och event har alltid varit en viktig del i Vans strategi. Ett av deras återkommande event är Downtown Showdown som i år hölls i Amsterdam. Dit bjöds några av världens främsta skateboardteam för att göra upp om en större summa prispengar inför en stor publik. Framöver planeras även flertalet event i Skandinaven. Ambitionerna för den nordiska marknaden är höga. En ny konceptbutik öppnas inom kort i Köpenhamn och snart kommer även en butik i Stockholm att öppnas.

– Vi vill ta upp kampen med dem största aktörerna och vi ser en enorm potential i den nordiska regionen, säger Andreas Olsson, försäljningschef för Norden.

Vans ingår i Vanity Fair Cooperation där de tillsammans med The North Face är det största enskilda varumärkena inom segmentet. Vanity Fair är börsnoterat och är världens största textilproducent med ca 65.000 anställda.

För mer information:

Marie Ossiander, Vans, Reef & ProTec EMEA, Marketing Coordinator, Sweden & Denmark, marie_ossiander@vfc.com, +46 (0) 766 103986

Joakim Lübeck, IBEYOSTUDIO, Project Manager, joakim@ibeyostudio.se, +46 (0) 735 32 00 00

• vans

IBEYOSTUDIO is a lifestyle PR and event agency from Stockholm that enables brands to become visible and strengthen their brand value. Our ambition is to be perceived as a progressive and passionate company by pushing the boundaries and combining state-of-the-art solutions with more traditional PR craftsmanships - all at a very high creative level.