Iceland Winter Games

Skidåkning är inte endast reserverat för de Skandinaviska fjällen och alpländerna - Island erbjuder här ett attraktivt alternativ.

Nordisland är Islands skidcentrum med landets näst största stad Akureyri som mittpunkt. Island är inte en traditionell skiddestination och det är inte mening heller, men utöver alla andra formidabla naturupplevelser i landet under polcirkeln så är skidåkningen här en annorlunda erfarenhet jämfört med de flesta platser då det samtidigt inkluderar havsutsikt!

Nordisland har sju mindre skidområden som alla har något eget att erbjuda där Hlidarfjall i Akureyri är den största. North Iceland Tourist Board anstränger sig för att främja skid-Island och anordnar nu Iceland Winter Games (IAG) för andra gången. Detta sker på norra Island från 6-14 mars 2015, Hlidarfjalls första gång var i mars i år.

Iceland Winter Games kan väl jämföras med X Games i Aspen, Colorado. Naturligtvis inte i storlek men i utformning. Tävlingen är en del av AFP Tour (2015 AFP World Tour) och klassificeras som en så kallad guldturnering, vilket är den näst högsta klassificeringen och en ambitionsnivå därefter. IAG är dock öppen för alla internationella freeski utövare i slopestyle. Målet är att visa vad ön har att erbjuda skidåkare som vill se uppleva något annat.

Icelandair har ett färdigt paket till Akureyri och Iceland Winter Games så att du kan få ta del av de vilda utövarna från första parkett och naturligtvis själv få en massa action och fantastiska upplevelser i skidbackarna.

Se mer på icelandair.se, iwg.is och nordurland.is