En vårdag för 60 år sedan anlände Icelandair till Stockholm.

För snart 60 år sedan landade ett Icelandair plan i Stockholm för första gången någonsin och det har onekligen hänt en hel del sedan dess.

Den 13 maj, 1955 var en mycket stor dag för Icelandair, eller Flugfélag Islands som flygbolaget hette då, och det var även flygplanet med det fina namnet "Gullfaxa" som då landade på Stockholm Bromma flygplats. Från att ha varit en exotisk touch över Nordatlanten har Icelandair idag två dagliga avgångar från Stockholm alla dagar i veckan samt en tredje avgång på söndagar under sommaren för att möta efterfrågan.

Den dåvarande flyglinjen Reykjavik-Oslo-Stockholm var den fjärde i raden och stor medietäckning samt uppmärksamhet gavs när Gullfaxa anlände till Stockholm. Sedan dess har det varit mycket luft under vingarna. Icelandairs stora satsning under 2015 med fokus på Icelandair Stopover, som i all sin enkelhet innebär att man kan stanna på Island i upp till sju dagar på din väg till eller från Nordamerika - utan några extra biljettkostnader och därmed få två unika erfarenheter i en och samma resa.

För att sätta extra fokus och tryck i Icelandairs Stopover kampanj har ett flygplan från Icelandairs flotta fått ett helt nytt utseende designat efter norrskenet. Invändigt utlovas även garanti för norrsken med sin speciella moodlight. Flygplanets namn är även det nytt, nämligen Hekla Aurora.

Med anledning av 60-årsdagen och den första flygningen till Stockholm landar självaste Hekla Aurora på Arlanda flygplats, onsdag den 13 maj och det kommer vara en upplevese att få se planet som är målat med isländska landskap och norrsken landa på svensk mark. Passagerare som reser till Island denna dag kommer att välkomnas ombord med en klassisk isländsk godsak för att markera årsdagen.

Icelandair flyger från nio städer i Skandinavien och Finland - däribland Göteborg och Stockholm och trafikerar 14 destinationer i Nordamerika: New York (JFK och Newark), Boston, Washington DC, Orlando, Minneapolis / St Paul, Denver, Anchorage, Seattle och Portland (19 maj) samt Vancouver, Edmonton, Toronto och Halifax i Kanada.

Schema, destinationer, flygpriser m.m. hittar ni på icelandair.se