Icelandair sätter nya passagerarrekord

Icelandairs visar på en fortsatt positiv utveckling de första fem månaderna och resultatet talar sitt tydliga språk.

- Antalet passagerare ökade med 16% i maj 2013 jämfört med maj 2012.

- Antalet passagerare steg till 192.000 maj 2013 jämfört med 165.000 maj 2012.

- Antalet passagerare under perioden januari-maj 2013 var 698.000 mot 606.000 samma period 2012. En ökning motsvarande 15%.

Trafiken på Icelandairs nordamerikanska linjer ökade totalt med 23% respektive 13% på de europeiska linjerna under maj 2013 jämfört med maj 2012.

Sedan mitten av maj i år så trafikeras även Anchorage, Alaska vilket är den 10:e nordamerikanska destination i Icelandairs nätverk. Kommande oktober tillkommer en 11:e när Icelandair adderar Newark, New Jersey med fyra avgångar i veckan och erbjuder därmed ytterligare valmöjlighet vid resa till New York. Icelandair har sedan tidigare dagliga flyg till JFK, New York.

Icelandair har trafikerat nordamerikanska destinationer sedan 2009 och flyger nu till New York (JFK), Newark, Boston, Washington DC, Orlando, Minneapolis/St Paul, Denver, Seattle, Anchorage, Toronto och Halifax – de två sistnämnda i Kanada.

Icelandair samarbetar med Frontier Airlines i Denver, Colorado, Alaska Airlines i Seattle, Jet Blue i New York och Boston samt kanadensiska WestJet och kan därför erbjuda sina kunder ett stort antal destinationer i både USA och Kanada.