Icelandair startar linje till Montréal

I morgon 19 maj startar Icelandair sin nya rutt från Keflavik till Montreal, Kanada med fyra flygningar per vecka.

Med öppnandet av Montréal flyger Icelandair till fem kanadensiska destinationer, rutten är en säsongsbaserad service och Icelandair flyger från 19 maj - 8 november med 4 flygningar per vecka under måndag, tisdag, torsdag och lördag.

Flygresan från Keflavik till Pierre Trudeau International Airport är väldigt smidig och tar ca 5 timmar innan du har kanadensisk mark under fötterna. Hela resan från Skandinavien inkl. snabb transfer på Keflavik tar flygresan totalt ca 10 timmar. Montréals internationella flygplats är Quebecs mest trafikerade och Kanadas fjärde mest trafikerade sett till passagerartrafiken. Flygplatsen är även uppkallad efter den nuvarande premiärministerns far Pierre Elliott Trudau, Kanadas 15:e premiärminister.

Montréal är Kanadas näst största stad med 1,7 miljoner invånare och ligger i Quebec, där franska är det officiella språket vilket även är utbrett i staden. 56% av invånarna talar både franska och engelska.

Med Montréal i nätverket tillför Icelandair ytterligare en attraktiv nordamerikansk destination till sitt linjenät med rätt blandning av pulserande stad och natur. Du kan även utan extra biljettkostnad, få två resor i en med en Icelandair Stopover i Island på din väg över Atlanten. Du kan stanna i Island upp till sju dagar samt välja om det sker på din ut- eller hemresa.

Icelandair har totalt 43 destinationer med 16 destinationer i Nordamerika: Boston, Washington DC New York (JFK och Newark), Orlando, Minneapolis / St Paul, Denver, Seattle, Anchorage, Portland och Chicago i USA. Toronto, Halifax, Vancouver, Edmonton och Montreal (maj 2016) i Kanada.