Icelandairs Hekla Aurora på finbesök i Sverige i dag.

I dag den 13 maj är det 60 år sedan Icelandair landade på svensk mark för första gången och detta har förekommit upprepade gånger sen dess.

60-årsdagen för Icelandair firades med ett besök av en färgglad dam, nämligen Icelandairs B 757 Hekla Aurora.

Finbesöket av Hekla Aurora är definitivt inte en engångshändelse, utan planet ingår i Icelandairs flotta med resterande flyg och trafikeras runt om i hela nätverket. Så det kommer inte vara sista gången du ser Icelandairs norrsken på Arlanda.

Namnet "Hekla Aurora" är en blandning av namnet på Islands mest berömda vulkan - Hekla, och det latinska namnet för norrsken - aurora borealis, som Island också är känt för.

Passagerare som ska resa till Island på årsdagen välkomnas ombord med en äkta isländsk godsak för att fira till det lite extra.

Det händer mycket för Icelandair i dessa dagar: Nästa vecka den 19 maj sker den första flygningen till Portland, Oregon och Icelandair har även nyligen offentliggjort sin 15:e nordamerikanska destination i form av Chicago, Illinois som startar mars 2016.

Det har varit mycket svensk luft under vingarna av Icelandair de senaste 60 åren och det finns inga planer på att ändra detta, snarare tvärtom.

Icelandair flyger från nio städer i Skandinavien och Finland - däribland Göteborg och Stockholm och trafikerar 14 destinationer i Nordamerika: New York (JFK och Newark), Boston, Washington DC, Orlando, Minneapolis / St Paul, Denver, Anchorage, Seattle och Portland (19 maj) samt Vancouver, Edmonton, Toronto och Halifax i Kanada.