Höjdpunkter i höst på Investigation Discovery

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2015 13:39 CEST

I höst sänder flertalet intressanta dokumentärer. Först ut är Hate in America där välrenommerade journalisten Tony Harris gräver djupare i hatbrotten som plågar dagens USA. Måndag 7 september 22.00. Dessutom bjuder september på serien Women in prison där vi följer kvinnorna som lever i verklighetens Orange is the new black.

Brottscentralen

Live fyra dagar i veckan

Start måndag 31 augusti 20.00

Brottscentralen är ett livesänt program som bevakar aktuella brott och låter tittarna vara med och hjälpa polisen i pågående utredningar. I våras hade Brottscentralen sänt 281 program och med tittarnas hjälp bidragit till genombrott i ett femtiotal utredningar där polisen kört fast. Det prisbelönta programmet har rosats bland annat av Film & TV-producenterna som Årets Interaktiva Program 2014 och som ett av världens 20 hetaste tv-format vid MIP i Cannes 2013.

Nytt för i höst är att tittarna kan följa Brottscentralen live både på aftonbladet.se och på Investigation Discovery måndag-torsdag klockan 20.00. Dessutom har flera välrenommerade experter rekryterats till programmet. Stjärnadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson är nytillkomna experter och kommer att kommentera pågående brottsutredningar och välkända fall under sändning och via bland annat sociala media, chat och Skype.

Under hösten kommer Brottscentralen fortsätta att befinna sig mitt i nyhetsflödet och följa pågående brottsutredningar med hjälp av både tittare och polis. I startveckan kommer programmet bland annat ta ett grepp på sommarmorden som skakat Sverige – knivmorden på IKEA, mordet på Lisa Holm och attacken i joggingspåret som kostade en kvinna livet.

I studion finns programledarna Thabo Motsieloa, Hanna Aler Sjöqvist och Lennart Ekdal samt reportrarna Johanna Hellsten och Lindah C Mohlin

Brottscentralen sänds samtidigt på Investigation Discovery och aftonbladet.se måndag-torsdag 20.00.

Hate in America

Fokus på hatbrott i dagens USA

Sänds måndag 7 september 22.00

I dokumentären Hate in America följer vi journalisten Tony Harris (bla Al-Jazeera America) när han tillsammans med ideella organisationen The Southern Poverty Law Center kartlägger hatbrott i dagens USA. Harris reser till samhällen där hatet är allestädes närvarande, både genom extremistgrupper och genom allmänhetens vardagliga agerande. Harris beger sig till Jackson, Mississippi där hatbrott har en lång historia. Harris ska titta närmare på fallet med mordet på James Craig Anderson, en familjfar och bilfabriksarbetare, som blev påkörd och överkörd av en grupp vita tonåringar 2011 i staden bara på grund av sin hudfärg. Trots att över 50 år har gått sedan medborgarrättsrörelsen startade i amerikanska Södern verkar inte mycket ha förändrats.

Dessutom reser Harris till Oak tree, Wisconsin där en vit makt-anhängaren Wade Michael Page 2012 attackerade det sikhiska templet och dödade sex människor. Harris träffar överlevare, poliserna som svarade på anropet och en fd extremist som tidigare var med i samma grupp som mördaren, men som nu kämpar tillsammans med den sihkiska församlingen för öppenhet och tolerans mot alla religiösa grupper.

Sista uppehållet på Harris resa är New York City där han träffar människor som kämpar för att inte låta hatet förstöra deras liv trots upprepade attacker på grund av deras sexuella läggning. Harris träffar Nick Porto som valde att vara helt öppen med attacken mot honom trots att han visste att det förmodligen ökade riskerna. Bara veckor efter attacken mot Nick och hans pojkvän sköts en annan man på grund av sin sexuella läggning i närheten.

Women in prison

Verklighetens Orange is the new black

Premiär måndag 14 september 22.00

I denna serie följer vi kvinnor som lever sina liv som fångar på Indianas kvinnofängelse. På högsäkerhetsanstalten finns 600 fångar som alla bär på fascinerande historier. I varje avsnitt berättar två av de kvinnliga fångarna om livet på fängelset och vi får reda på hur de hamnat där.

Prison Break: The manhunt ends

Sänds måndag 5 oktober 22.00

På morgonen 6 juni 2015 svepte en våg av skräck över staten New York när dömda brottslingarna Richard Matt och David Sweat rymde från kriminalvårdsanstalten där de två männen satt inspärrade för flertalet brott, bland annat mord. Investigation Discovery följer jakten på de förrymda mördarna och avslöjar hur flykten planerades och genomfördes. Förutom filmat material följer vi händelserna genom intervjuer med fångar, poliser och fångvaktare.

The Boston Strangler

Nya fakta om Bostons värste seriemördare

Sänds lördag 31 oktober 21.00

Bostonstryparen höll Boston i skräck under 20 månader på 1960-talet då 13 kvinnor attackerades, ofredades och mördades. En av de misstänkta var Albert De Salvo, som erkände brotten men aldrig hann dömas för dem – då han dödades i fängelset innan dess. Förbättrade metoder ledde till att man år 2013, 49 år efter det senaste mordet kunde knyta De Santos DNA till en av brottsplatserna. Men agerade De Santo ensam? Eller var han bara en i en grupp av män? Morden beskrivs ofta som ett av de värsta seriemördarfallen i amerikansk historia och i dokumentären grävs djupare i de nya bevis som tillkommit efter De Santos död .

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.