Höjdpunkter i oktober/november på Investigation Discovery

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 13:50 CEST

JonBenét Ramsey.

Torsdag 3 november startar tredelade miniserien om ett av USA's mest kostsamma och omskrivna mordfall - mordet på sexåriga skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey. Redan förra torsdagen startade true crime-serien The Vanishing Women om sex olösta kvinnomord i idylliska småstaden Chillicothe, Ohio. Serien finns även på Dplay och sänds torsdagar 21.00.

Enquiring Minds: JonBenét

Miniserien startar torsdag 3 november 22.00, sänds i tre delar

Det olösta mordet på sex år gamla skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey är tidernas mest kostsamma mordutredning. Med hjälp av nya bevis tar vi reda på hur det hela började.

Tjugo år har passerat och nu får vi höra utredarna, polisen i Boulder, vittnen och vänner till familjen som berättar om de uppslitande nyheterna om JonBenéts död och delar minnen från utredningen och den känslomässiga bergochdalbana som följde. (Den amerikanska titeln är JonBenet: An American Murder Mystery – serien sänds även med samtliga tre episoder på TLC 18 december.) Finns redan på clipsource som en långfilm.

The vanishing women

Premiär torsdag 13 oktober 21.00

På ytan är Chillicothe, Ohio som vilken amerikansk småstad som helst. Småstadens charm är tydlig på orten med en livlig huvudgata och trädkantade villagator där de hårt arbetande Chillicothe-borna bor. Politiker inleder gärna sina kampanjer där, eftersom staden anses vara en barometer för vad småstadsamerikanerna tycker. Men denna ort i USA:s heartland hamnade i rampljuset av en annan anledning. Sex unga kvinnor försvann eller hittades döda under loppet av ett och ett halvt år och polisen stod lamslagna av brottens gräslighet. I denna miniserie har Investigation Discovery gått in i utredningen och pratat med åklagare, poliser, anhöriga och andra viktiga samhällsprofiler för att dokumentera utredningen och kanske bidra till att nya bevis hittas.

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformen Dplay.