Hösten 2015 på Discovery Networks Sweden

ID

Brottscentralen

Säsongsstart i ID i höst

Discovery Networks Sweden samsänder Aftonbladets prisbelönta succéformat Brottscentralen i ID.

Brottscentralens interaktiva koncept har gjort Aftonbladet till nyhetsledare inom genren crime-tv. Aftonbladet TV har sedan premiären den 2 september 2013 sänt drygt 280 avsnitt – 45 minuter live-TV fyra kvällar i veckan, på klassiskt kvällstidningsmanér. Brottscentralen rör sig mitt i nyhetsflödet och programledarna Lennart Ekdal och Thabo Motsieloa låter tittarna följa med live i polisens arbete med det senaste dygnets brott. Tillsammans med tittarna har Brottscentralen hjälpt polisen till genombrott i drygt 50 fall där polisen hade kört fast i utredningsarbetet. Gärningsmän som annars hade gått fria har kunnat identifieras och dömas.

Brottscentralen blir ett starkt svenskproducerat kort i kanalens utbud av starka brottsberättelser och äkta spänning.

Brottsmysterier i fokus på ID

Svenska ID startar 1 juni

ID är förstahandsvalet för alla som älskar äkta brottsmysterier. På den enda kanal i Sverige som sätter sanna mysterier och äkta spänning i centrum dygnet runt ser vi brott som skakat sin samtid och sensationella skandaler som fascinerat världen. Vi följer djuplodande brottsutredningar och får komma närmare hjärtskärande fall. ID låter publiken utforska mänsklighetens väsen och följa med på en upptäcktsfärd till det mänskliga sinnets dunklaste vrår där lust, girighet och blind vrede tar kontroll över förnuftet.

Redan i sommar startar A crime to remember som återberättar brottsfall som sänt chockvågor i sina närsamhällen och utmanat polisväsendet till det yttersta. I första avsnittet utspelas historien om nyseparerade föräldrarna Eddie och Alice Cummins, vars barn under en hätsk vårdnadstvist hittas mördade. I serien I’d kill for you följer vi fall där lust och kärlek får dödliga konsekvenser och i True CSI följer vi med tillbaka till mordplatsen i ett högprioriterat mordfall och nystar upp ledtrådarna bit för bit.

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.