Leif Silbersky ny expert i Brottscentralen - som nu tar plats på Investigation Discovery

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 10:39 CEST

Lördag 1 juni startade svenska Investigation Discovery, Sveriges första renodlade crime-kanal. Nu har det äntligen blivit dags att välkomna Aftonbladets succéformat Brottscentralen till kanalen med start 31 augusti. Nytt för i höst är även att stjärnadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson rekryterats som experter till programmet.

Brottscentralen är ett livesänt program som bevakar aktuella brott och låter tittarna vara med och hjälpa polisen i pågående utredningar. I våras hade Brottscentralen sänt 281 program och med tittarnas hjälp bidragit till genombrott i ett femtiotal utredningar där polisen kört fast. Det prisbelönta programmet har utsetts bland annat av Film & TV-producenterna som Årets Interaktiva Program 2014 och som ett av världens 20 hetaste tv-format vid MIP i Cannes 2013.

Nytt för i höst är att tittarna kan följa Brottscentralen live både på aftonbladet.se och på Investigation Discovery måndag-torsdag klockan 20.00. Dessutom har flera välrenommerade experter rekryterats till programmet. Stjärnadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson är nytillkomna experter och kommer att kommentera pågående brottsutredningar och välkända fall under sändning och via bland annat sociala media, chatt och Skype.

Kriminalitet får enorm uppmärksamhet i både traditionella och sociala media idag, men kunskaper om hur juridiken fungerar i praktiken och vilken roll åklagare, advokater och domare har är inte alltid den bästa. Det ska bli både spännande och intressant att höja den nivån i direkt kontakt med Brottscentralens tittare i högaktuella och pågående fall, säger Leif Silbersky.

Det är förstås ingen slump att Leif Silbersky och Johan Eriksson konstant anlitas i de största rättsprocesserna. Jag är oerhört stolt över att knyta båda till Brottscentralens redan starka team. De tillför tillsammans decennier av erfarenhet och spetskunskap som Brottscentralens tittare kommer ha enorm nytta av, säger Jonas Berg, producent för Brottscentralen på produktionsbolaget Brand New Content.

Under hösten kommer Brottscentralen fortsätta att befinna sig mitt i nyhetsflödet och följa pågående brottsutredningar med hjälp av både tittare och polis. I startveckan kommer programmet bland annat ta ett grepp på sommarmorden som skakat Sverige – knivmorden på IKEA, mordet på Lisa Holm och attacken i joggingspåret som kostade en kvinna livet.

I studion finns programledarna Thabo Motsieloa, Hanna Aler Sjöqvist och Lennart Ekdal samt reportrarna Johanna Hellsten och Lindah C Mohlin.

– Jag är mycket glad över samarbetet. Det innebär att vi kan komma ut till ännu fler tittare med Aftonbladets stora tv-utbud, i det här fallet Brottscentralen. Samtidigt får Discovery Networks Sweden tillgång till en högkvalitativ och nyskapande produktion. De stora vinnarna är såklart den breda tv-publiken, säger Lotta Folcker, programchef på Aftonbladet TV.

Axel Eriksson, programdirektör för lokalproduktioner på Discovery Networks Sweden, där kanalen Investigation Discovery ingår:

Crime-innehåll har en enormt stark roll i dagens mediabrus. Satsningen på genren – inte minst i Sveriges enda renodlade crimekanal Investigation Discovery - har naturligtvis även en tydlig roll i vår tillväxtstrategi. Jag är övertygad om att våra tittare kommer att uppskatta Brottscentralen och Aftonbladets högkvalitativa, uppdaterade och engagerande kriminaljournalistik i Investigation Discovery.

Investigation Discovery är Sveriges enda renodlade crime-kanal och förstahandsvalet för alla som älskar äkta brottsmysterier. På den enda kanal i Sverige som sätter sanna mysterier och äkta spänning i centrum dygnet runt ser vi brott som skakat sin samtid och sensationella skandaler som fascinerat världen. ID är kanalen för dig som älskar sanna brottsmysterier – för att verkligheten alltid överträffar dikten.

Brottscentralens interaktiva koncept har gjort Aftonbladet till nyhetsledare inom genren crime-tv. Aftonbladet TV har sedan premiären den 2 september 2013 sänt drygt 280 avsnitt, fyra kvällar i veckan, på klassiskt kvällstidningsmanér. Brottscentralen rör sig mitt i nyhetsflödet och programledarna Thabo Motsieloa, Hanna Aler Sjöqvist och Lennart Ekdal låter tittarna följa med live i polisens arbete med det senaste dygnets brott.

Brottscentralen sänds live på aftonbladet.se och Investigation Discovery måndag-torsdag 20.00 med start 31 augusti.

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.