Uppdaterat: Våren 2016 på Investigation Discovery

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 07:58 CET

Investigation Discovery

Brottscentralen

Sänds hela våren på Investigation Discovery måndag-torsdag 20.00 samt på aftonbladet.se

Brottscentralen är ett livesänt program som bevakar aktuella brott och låter tittarna vara med och hjälpa polisen i pågående utredningar. I våras hade Brottscentralen sänt 281 program och med tittarnas hjälp bidragit till genombrott i ett femtiotal utredningar där polisen kört fast. Det prisbelönta programmet har rosats bland annat av Film & TV-producenterna som Årets Interaktiva Program 2014 och som ett av världens 20 hetaste tv-format vid MIP i Cannes 2013.

Från och med hösten 2015 kunde tittarna följa Brottscentralen live både på aftonbladet.se och på Investigation Discovery måndag-torsdag klockan 20.00. Dessutom rekryterades flera välrenommerade experter till programmet. Stjärnadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson är några av de återkommande gäster som kommenterar pågående brottsutredningar och välkända fall under sändning.

Vanity Fair Confidential

Torsdag 31 mars 22.00

I Vanity Fair Confidential följer vi med bakom kulisserna på tidningsredaktionen som fortfarande håller de långa, grävande reportagens fana högt. Vi följer redaktörer och grävande reportrar när de med hjälp av magasinets välfyllda arkiv öppnar dörrarna till några av världshistoriens mest fascinerande brott och delar med sig av kuriosa och research från några av brottshistoriens märkligaste fall.

Vi följer bland annat fallet med den charmante bedragaren Christophe Rocancourt som lurat hela societeten. När hans framfart korsas av envise poliskommissarien Georg Muller inleds en katt-och-råtta-lek som bara kan sluta på ett sätt. Dessutom får vi en inblick i fallet med den försvunna aktivisten Madalyn Murray O’Hair, den förrymde läkaren Dr Weinberger och fallet med en flyende arvinge som skulle kunna förklara tre mystiska mordfall – om han bara hittas.

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformen Dplay.