Våren 2016 på Investigation Discovery

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 13:58 CET

Våren 2016 på Investigation Discovery bjuder bland annat på nya serien Killing Fields där manusgiganterna Tom Fontana (bla Homicide: Life on the streets) och Barry Levinson (Good morning, Vietnam) som antagit den nya utmaningen att berätta om verklighetens svårlösta brott. Senare i vår startar Vanity Fair Confidential där vi öppnar dörrarna till några av världshistoriens mest fascinerande brott.

Brottscentralen

Tillbaka måndag 18 januari 20.00

Brottscentralen är ett livesänt program som bevakar aktuella brott och låter tittarna vara med och hjälpa polisen i pågående utredningar. I våras hade Brottscentralen sänt 281 program och med tittarnas hjälp bidragit till genombrott i ett femtiotal utredningar där polisen kört fast. Det prisbelönta programmet har rosats bland annat av Film & TV-producenterna som Årets Interaktiva Program 2014 och som ett av världens 20 hetaste tv-format vid MIP i Cannes 2013.

Från och med hösten 2015 kunde tittarna följa Brottscentralen live både på aftonbladet.se och på Investigation Discovery måndag-torsdag klockan 20.00. Dessutom rekryterades flera välrenommerade experter till programmet. Stjärnadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson är några av de återkommande gäster som kommenterar pågående brottsutredningar och välkända fall under sändning.

Kvinnor i huvudrollen

Premiär för Momsters: when moms go bad 20 januari 20.00 samt för Over my dead body samma kväll 22.00

Komediennen Roseanne Barr leder programmet som utforskar autentiska fall med mammor som gör vad som helst för sina barns lycka och välgång – även om det innebär att de måste stjäla, skada eller döda.

Linda Hamilton ledsagar oss i programmet som iscensätter berättelser från kvinnor som blivit attackerade och hittat viljan att kämpa tillbaka och vända sig mot sin anfallare för att ändra utgången på attacken.

Killing fields

Premiär senare i vår

Nya kriminalserien Killing Fields utforskar områden betecknade ”killing fields” – isolerade platser där mord begåtts och kunnat förbli oupptäckta och olösta på grund av platsens enskildhet och de naturliga förutsättningarna. Vi följer ett team av envetna utredare som med hjälp av ny teknik ska försöka ge offren rättvisa. Serien är skapad av manusgiganterna Tom Fontana (bla Homicide: Life on the streets) och Barry Levinson (Good morning, Vietnam med mera) som antagit den nya utmaningen att berätta om verklighetens svårlösta brott.

Vanity Fair Confidential

Premiär  i mars

I Vanity Fair Confidential följer vi med bakom kulisserna på tidningsredaktionen som fortfarande håller de långa, grävande reportagens fana högt. Vi följer redaktörer och grävande reportrar när de med hjälp av magasinets välfyllda arkiv öppnar dörrarna till några av världshistoriens mest fascinerande brott och delar med sig av kuriosa och research från några av brottshistoriens märkligaste fall.

Discovery Networks Sweden ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Discovery Networks Sweden har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformen Dplay.