Mobiltelefonen som nyckel sparar miljoner åt fastighetsägare

Zaplox tecknar avtal med Vasakronan

Ideonbolaget Zaplox och Vasakronan har tecknat avtal om installation av Zaplox Mobile Key System. Systemet ger en avsevärd förenkling och rationalisering för personal och besökare till Vasakronans fastigheter.

Zaplox system kommer att installeras inom låsta obemannade utrymmen. I detta ingår till exempel teknikrum för styr- och reglerutrustning, bredbandsnät och annan teknik. Gemensamt för dessa utrymmen är att de besöks av externa personer för service och underhåll.

Istället för att dela ut permanenta nycklar skickas nu en nyckel via mobiltelefonen direkt vid servicebokningen. Vasakronan får detaljkontroll över när en dörr öppnats och stängts och vem som utfört det. Detta eliminerar också problemet med nycklar ”på drift”, eftersom den mobila nyckeln inte kan användas vid andra tider än de avtalade.

Zaplox Mobile Key system kan enkelt anslutas till fastighetsägarens ärendehanteringssystem där arbetsordern och nyckeln integreras, och när arbetet är klart färdigmarkeras det direkt i det integrerade systemet.

- Detta är ett problem som alla fastighetsägare sökt en lösning på så länge nycklar har funnits. Med ny teknik skapar Zaplox stora rationaliseringsvinster för alla fastighetsägare, säger Stefan Gripwall, grundare av Zaplox.

Avtalet är ett ramavtal och omfattar Vasakronans samtliga fastigheter. Den första installationen sker i Göteborg och efter utvärdering och positiva erfarenheter kan löpande avrop ske.

Motiven till att investera i systemet är rationella och den finansiella kalkylen visar en pay off-tid på cirka 12 månader. I dag finns systemet installerat hos välkända företag som SkiStar, IKANO, ISS och Hotel Lundia.

Zaplox är ett Ideonföretag och startade sin verksamhet 2010 på inkubatorn Ideon Innovation.

...

För mer information, se www.zaplox.com eller kontakta

Stefan Gripwall, grundare Zaplox AB
0708-68 63 63 eller stefan.gripwall@zaplox.com