Sveriges största internationella Internet of Things konferens på IDEON 7-8 sep

Internet of Things, eller den uppkopplade världen som man även kallar det, berör inte bara den traditionella telekomindustrin längre utan nästan alla industrivertikaler måste ta del av den nya tekniken för att vara konkurrenskraftiga.

Liza Nydén på Ideon Meeting, som tillsammans med Øredev står bakom konferensen, menar att den snabba utvecklingen inom IoT har inneburit helt nytt innehåll och fokus för årets upplaga IoT-konferensen.

- Under den första konferensen fokuserade vi helt på tekniska lösningar, plattformar och hårdvara. Förra året var temat för konferensen affärsmodeller relaterade till utvecklingen inom Internet of Things. Idag, när nästan allt kan kopplas till internet är det affärsvärdet vi utgått från. Vi har gjort en konferens där vi visar upp verkliga exempel, med själva affärsnyttan och den ekonomiska vinningen i centrum.

- IoT har fundamentalt förändrat hur företag utvecklar erbjudanden, driver sin verksamhet, skapar allianser och tjänar pengar. Givetvis kommer vi även visa upp ny teknik, prata trendspaning och framtidsvisioner, liksom tidigare år.

Kvalitén på talare och innehållet i deras budskap samt ett genomtänkt och anpassat mötesformat som uppmanar till lärande och nätverkande, är viktigare än storleken på konferensen för arrangörerna som räknar med att de 350 biljetterna säljer slut inom kort.

Talarna

Årets talare är en mix av stora industriföretag, där innovationsavdelningarna sedan länge jobbat för att integrera IoT i befintlig verksamhet, och uppstickare som ligger i framkant vad gäller nya uppfinningar och tekniker.

Peter Löfgren (ABB), Linda Ekener Mägi (Ericsson) och Per Sjöström (Telia) bjuder på föreläsningar med framgångsexempel från traditionella storföretag.

Martin Gren (Axis) och David Cronström (Electrolux) är båda lokala talare vars verksamheter och IoT projekt påverkar sina marknader globalt.

Mer globala perspektiv ger oss Parik Chopra (Philips, Germany), som berättar om smarta ljuslösningar som applicerats både i Europa och Mellanöstern, och Marie Gilmous (Nichols Group, UK) som kommer att dela erfarenheter hur IoT har effektiviserat infrastrukturen i Storbritannien.

Keynote speakers är Ashkan Fardost, TEDx talare och trendspanare inom framtida teknik för bla. SVT samt det hypade elbilsföretaget Unitis grundare Lewis Horne.

Samtliga 24 talare med kort biografi och sammanfattning av föreläsning, finns publicerade på http://www.iotconf.se

Initiativtagare och arrangörer till konferensen är Ideon Meeting och Øredev. Konferensens stödjs av 11 partners och drivs utan vinstsyfte.

Partners: Combitech, Future by Lund, Innovation Skåne, Jayway, IOTAP, Malmö Yrkeshögskola, MAPCI, Mobile Heights, SMSE, Things by Sting, Topp.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Hammar, Øredev

070-614 86 81, andreas@oredev.org

Liza Nydén, Ideon Meeting

073-315 35 20, liza.nyden@ideon.se

• iot
  • internet of things
  • ideon science park
  • öredev
  • konferens
  • skåne

IDEON är ett 30-årigt varumärke som betecknat IDEON Science park och en hel del andra organisationer för att så småningom kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlickview härstammar från IDEON. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar gjorda på området. I det nya samarbetet, där Wihlborgs, Vasakronan, Briggen och Medicon Village äger 25 % var, tar varje part ansvar för att utveckla sin del av helheten, och behåller samtidigt sin egen profil, branschnätverk och ägandestruktur. Området är en unik tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass.