Ideon Innovation startar innovationstävling med Inwido

Pressmeddelande  •  2012-02-28 13:00 CET

Ledande dörr- och fönstertillverkaren Inwido efterlyser fler innovationer och startar en nationell tävling tillsammans med företagsinkubatorn Ideon Innovation med målet att hitta fem bra affärsidéer som kan utvecklas till konkreta företag eller produkter.

För att behålla sin position som ledande inom dörrar och fönster vill svenska företaget Inwido ta hjälp av externa entreprenörer och affärsutvecklare genom en öppen tävling. I samarbete med företagsinkubatorn Ideon Innovation och danska Implement Consulting Group lanseras i sommar en tävling under tio veckor – med målet att hitta fem affärsidéer som kan konkretiseras i nya framgångsrika företag eller produkter.

Initiativet heter Compete & Incubate Innovation Challenge och planeringen av konceptet har gjorts i vinter. Inwidos VD, Håkan Jeppsson, har stor tilltro till projektet och tror att detta är framtidens melodi även för andra svenska bolag som vill uppmuntra innovation och nytänkande.

- Vi kommer att ha flera seniora resurser till förfogande för att bemöta de affärsidéer som uppkommer och ska försöka både svara på frågor och inspirera och utmana. Vi hoppas att vi genom detta projekt kommer att få ta del av helt nya sätt att arbeta och kunna skapa nya kreativa nätverk utanför de vi har kring Inwido i dag, säger Håkan Jeppsson.

Compete & Incubate Innovation Challenge är, som namnet antyder, uppdelat i två faser. Compete är själva tävlingsfasen som kommer att hållas under våren 2012, och Incubate är den mer långsiktiga inkubatorfasen som sker i samarbete med Ideon Innovations reguljära inkubatorprocess i entreprenörshuset Ideon Agora i Lund.

- Det här är ett otroligt kul och viktigt initiativ från Inwido, och jag är övertygad om att hela konceptet går att kopiera rakt av till många branscher och med flera olika samarbetspartners. I många fall kopplas etablerade bolag från näringslivet på först när en innovation går att presentera och demonstrera; i det här fallet är det Inwidos behov som styr innovationsarbetet, säger Rickard Mosell, vd på Ideon Innovation.

Inwido är en av Europas ledande tillverkare av dörrar och fönster med en omsättning på drygt 5 miljarder kronor. Varje år köper konsumenter på fler än 15 marknader över 4 miljoner produkter från Inwido. Största delen – cirka 70 procent – av Inwidos försäljning sker till konsumentmarknaden.

För mer information om Inwido Compete & Incubate
Besök www.compete-incubate.com.