Packet Architects bygger chip för framtidens datacenter

Pressmeddelande  •  2011-09-07 08:45 CEST

Ny svensk switcharkitektur drar blickarna till sig bland världens sökmotorjättar.

Antalet datacenter kommer att öka lavinartat de närmaste åren. All befintlig bandbredd i världen räcker nämligen inte till när samtliga aktörer börjar dra i tjänsterna – och branschens problem är att det inte finns utrymme att bygga hur stora eller energikrävande datacenter som helst. Svenska Packet Architects drar redan till sig Silicon Valleys intresserade blickar när de presenterar sin chiplösning som är både snabbare och energisnålare än dagens switchstrukturer.

Varje sekund strömmas enorma mängder data från olika ställen i världen. Stora filer belastar både servern de ligger på och hela nätstrukturen på vägen till användaren. De stora datacenter som i dag byggs för att klara världens ökade kapacitetsbehov är bara början, men med befintlig switchstruktur kommer ekvationen inte att gå ihop; det finns helt enkelt inte utrymme för datacenter stora som fotbollsplaner och vi kan heller inte täcka deras energibehov.

Robert Wikander är CTO på Packet Architects på företagsinkubatorn Ideon Innovation och deras lösning riktar in sig på de snabbväxande jättar vars huvudsakliga produkt är just data och som kräver enorma serverhallar.

"Världens datacenter växer med 50 procent per kvartal och företag som Google, Yahoo och Microsoft inser att arkitekturen måste byggas om. Vår chiplösning innebär färre komponenter än i dagens switchstrukturer och är 4-8 gånger bättre än de ledande alternativen på marknaden, vilket vi mäter i hur många paket vi kan skicka per chip. Vi tar fasta på att plocka ut maximal effekt med så få nyinvesteringar i hårdvara som möjligt", förklarar Robert Wikander.

Flera av den åtta man starka gruppen som startade Packet Architects under 2010 har ett förflutet inom switchbranschen. Robert Wikander själv arbetade senast som chefsarkitekt för taiwanesiska Realteks nätverskdivision för chiputveckling och VD Kenny Ranerup har haft flera ledande tekniska positioner på Switchcore. Han är väl förtrogen med de problem datacenter står inför.

"Vår teknik ligger 3-5 år framåt i tiden, men med tanke på att den totala marknaden för switcharkitektur beräknas utgöra 3,4 miljarder dollar år 2014 (exkluderat branschjätten Cisco) kommer vi att hamna helt rätt. Vi diskuterar just nu prototyputveckling med de stora jättarna via vårt kontor i San José och letar samtidigt investorer som vill vara med på resan", berättar Kenny Ranerup.

Packet Architects kretslösning kommer att innebära besparingar på framförallt två kritiska områden; dels kostnaden för nya investeringar och ombyggnation av arkitekturen (Capex) och dels kostnaden för att driva ett datacenter (Opex), vilken i dag mestadels består av elkostnader.

"Vi satt nyligen i möte med en potentiell kund och räknade tillsammans ut att de med vår chiplösning kan kapa sina investeringskostnader med 140 miljoner dollar och deras elkostnader med cirka 8 miljoner dollar. Så visst gör vår teknologi skillnad", säger  Kenny Ranerup.

Packet Architects kommer att behöva ta in cirka 35 miljoner dollar i riskkapital via ett antal finansieringsrundor under 2011 och 2012.

...

För mer information om Packet Architects, besök www.packetarc.com eller kontakta:

Kenny Ranerup på 0707-53 11 19 eller kenny.ranerup@packetarc.com.
Robert Wikander på 0702-62 11 10 eller robert.wikander@packetarc.com.