Nocturnal Vision möjliggör mörkerseende i kameramobiler

Nocturnal Vision, en avknoppning från forskning i zoologi i samarbete med bildgruppen på matematiska institutionen på Lunds universitet kommer nu att utveckla teknik för nästa generations videouppspelning i smartphones.

Nocturnal Vision AB är ett utvecklingsbolag i Ideon Innovations inkubatorprocess i Lund och har patentsökt teknik som gör det möjligt för kameror att se i mörker.

Tillsammans med Oresund IT, Invest in Skåne och Mobile Heights Business Center närvarar Nocturnal Vision vid Mobile World Congress i Barcelona, Europas största branschmässa för mobilteknik, 14-17 februari.

Under sin förhållandevis korta tid i inkubatorprocessen har upphovsmännen tillsammans med Ideon Innovation gjort stora framsteg i värdeutvecklingen. Nocturnal Vision blev nyligen utvalt som en av de 20 mest intressanta innovationerna i unga svenska tillväxtbolag av Svenska institutet och inleder senare i år en världstour i vilken man tillsammans visar upp svenska innovationer i övriga länder – med start i Silicon Valley.

För mer information om:

Nocturnal Vision, besök www.nocturnalvision.se eller kontakta:

Benjamin Page på +46-761-87 71 85 eller benjamin@nocturnalvision.se
Alternativt Michael Hoy på +46-734-43 08 25 eller michael@nocturnalvision.se.

OM NOCTURNAL VISION
Nocturnal Vision AB utvecklar och licensierar avancerad mjukvara som möjliggör mörkerseende för video och bild. Idén bakom teknologin är inspirerad av hur insekter ser i mörker och har utvecklats under många år i samarbete med en ledande biltillverkare. Nocturnal Vision vidareutvecklar och erbjuder nu teknologin till bland annat mobil-, övervaknings- och militärindustrin. Företaget driver sin verksamhet i Ideon Innovations inkubatorprocess i Lund.

Läs mer på www.nocturnalvision.se.