The Yes Way – Skräddarsydda program för kvinnliga entreprenörer

Ideon Innovation tar nu initiativet till The Yes Way. Det är skräddarsydda utvecklingsprogram som ska stärka kvinnliga entreprenörer, idébärare, innovatörer, förändringsbärare och företagare och erbjuda utvecklingsprogram som syftar till att skapa nya affärsmöjligheter.

Anna Branten, VD på Ideon Innovation säger:

”Innovationssystemet har mycket kvar att göra för jämställdheten. Vi lever med en väldigt homogen syn på hur entreprenörer ska se ut och vad de ska sträva efter. På Ideon Innovation har vi träffat mängder med kvinnor som vill starta företag och därför skapar vi nu skräddarsydda utvecklingsprogram som verkar för just kvinnors behov.”

Till grund för projektet ligger statistik kring kvinnligt entreprenörskap och ett väl uttryckt behov att förändra de strukturer som idag råder i inkubatorvärlden och innovationssystemet. På Ideon Innovation byggs just nu 30 bolag och enbart 10 % av dessa drivs av kvinnor. Därtill, enligt Vinnovas statistik från 2016, har enbart 27 % av bolagen i det svenska inkubatorsystemet kvinnliga medgrundare. (1) Siffran för hur många kvinnor som är ensamma grundare är betydligt lägre. Studier har dessutom visat att endast 3 % av riskkapitalet går till kvinnor i Sverige idag - en siffra som ökar till 8 % om du har en manlig medgrundare. (2)

”Vi behöver nya sätt att kommunicera, nätverka och bygga företag”, fortsätter Anna Branten. ”Nuvarande inkubatorstrukturer är inte tillräckligt inkluderande för kvinnor som har andra erfarenheter och ambitioner. Det är dags att aktivt skapa förändring bland Sveriges inkubatorer.”

Ideon Innovation har sitt säte i Lund men initiativet drivs nationellt. I dagsläget innefattar The Yes Way även ”The Yes Day” – en konferens med kvinnligt fokus, samt Ideon Innovations musikaccelerator - ett digitalt nätverk för kvinnliga musikentreprenörer som får stöd kring affärsutveckling.

The Yes Day fortsätter även som The Yes Day Sessions – kunskapsfokuserade träffar för kvinnor. Utöver det bedrivs ett kontinuerligt engagemang på nätet med det nyskapade nätverket. (3)

Projekledare för The Yes Way är Melina Bergström:

”Vi vill arbeta praktiskt för att frigöra potential och skapa ett mer jämställt affärs- och näringsliv på flera olika plan. Jag kommer arbeta med inkluderingsarbete och normkritik på flera nivåer, samtidigt som jag hjäper kvinnliga entreprenörer att utveckla bolag som kan generera nytta för samhället och förändra världen.”

”Vi hoppas att intresset för The Yes Way ska bli så stort att det skapar en rörelse bland kvinnliga entreprenörer”, avslutar Melina Bergström.

Källor:

1. Vinnovas rapportering - inkubatorers resultat för 2016, dnr N2016/07981/IFK.

2. Dagens Industri, “Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man”, Mimi Billing, 1 november 2015.

3. Facebookgrupp The Yes Way.