6 av 10 har aldrig bytt lösenord på Facebook

Facebook-användarna slarvar med säkerheten. 6 av 10 har aldrig bytt sitt lösenord. Det visar en undersökning som tidningen PC för Alla har gjort bland över 6 000 datoranvändare.

– Eftersom många i dag använder samma lösenord på flera sajter blir det här extra riskabelt, säger PC för Allas nyhetsredaktör Andreas Thors.
Om en hackare lyckas knäcka ett konto får han automatiskt tillgång till samtliga konton med samma lösenord. Den senaste tiden har hundratusentals användares lösenord spridits på det här sättet.

PC för Alla har med hjälp av en hackare undersökt hur lätt det är att knäcka ett vanligt lösenord, och det visade sig att det bara tog några sekunder!
– Han knäckte mitt lösenord på fyra sekunder, säger Andreas Thors på PC för Alla. Det var chockerande att se hur snabbt det gick.

Ett av de enklaste sätten att skydda sig är att byta lösenord med jämna mellanrum, och Andreas Thors tycker att alla bör göra det åtminstone en gång om året.

Som en påminnelse har PC för Alla sedan 2010 instiftat en särskild Lösenordsbytardag den 20 januari varje år. Tanken är att alla ska ägna någon minut åt att skaffa sig nya lösenord och därmed öka sin säkerhet.

Men det räcker förstås inte med att byta lösenord. Det är också viktigt att välja ett lösenord som är säkert.

– Blanda stora och små bokstäver och lägg gärna till siffror och specialtecken, säger Andreas Thors. Se till att lösenordet är åtminstone nio tecken långt och undvik att använda vanliga ord.

Läs mer på losenordsbytardagen.se.
Testa ditt eget lösenord på pcforalla.se/testalosen
Läs hela artikeln här (bara för pressen): ftp://ftp.idg.se/pfa/press/losenord.pdf

För mer information och kommentarer: Kontakta Andreas Thors. Telefon: 08-453 62 93.