IDG outsourcar sin it-miljö till Basefarm

IDG är världens största mediehus inom it och tech,  och Sveriges största leverantör av techrelaterade nyheter och event. IDG driver ett 20-tal varumärken, bland annat ledande it-portalen IDG.se som varje månad når cirka 1,2 miljoner unika besökare. Innehållet riktar sig främst till beslutsfattare inom it som söker nyheter, marknadstrender och fördjupning inom techområdet.

IDG har en tydlig strategi att växa och ge läsarna ett ännu bättre innehåll i kombination med moderna tjänster. Mot den bakgrunden väljer IDG att lägga ut it-driften av sin fysiska och virtuella webbplattform på Basefarm.

- Vi har fram tills vi tecknade avtalet med Basefarm skött driften av alla sajter själva. Med Basefarm får vi en partner som kan modernisera och effektivisera vår IT-miljö. För oss är detta oerhört värdefullt då vi vill lägga all energi på att utveckla det som är synligt för våra läsare, säger Per Danielson, marknads- och kommunikationschef på IDG.

Basefarm har sedan länge driftat affärskritiska it-miljöer i mediebranschen och har därför en mycket stor förståelse för den höga förändringstakten och den effektivisering som behövs för att konkurrera digitalt.

- Basefarm har från första början fokuserat på drift av affärskritiska tjänster och vi tar ett helhetsansvar, dygnet runt för våra kunders system. De får då mer tid och kapacitet att fokusera på att bli mer innovativa och att utveckla sin digitala affär. Vi ser fram emot samarbetet med IDG och hoppas kunna bidra till IDGs fortsatta starka position på marknaden och deras affärsframgångar, säger Leif Engdahl, vd på Basefarm.

• basefarm
  • outsourcing

IDG är världens och Sveriges största databas- och eventdrivna mediehus inom IT, teknik och affärer. Över en miljon svenska it-beslutsfattare, techentusiaster och it-proffs besöker varje månad våra välkända sajter och event. Bland våra varumärken märks Sveriges största it-portal IDG.se, Computer Sweden, CIO, Internetworld, TechWorld, Executive Report och Upphandling24. På konsumentsidan driver vi de populära produkterna M3, MacWorld och PC för Alla.