Pressmeddelande -

Idogen med i stor Vinnova-satsning för att göra Sverige ledande inom biologiska läkemedel

Idogen AB (”Idogen”) är partner i ett Vinnovaprojekt som sammanlagt beviljats anslag på 48 miljoner kronor för att driva cell- och genterapiprojektet CAMP – Centre for Advanced Medical Products. Idogen kommer att samverka med bland andra AstraZeneca, GE Healthcare, Pfizer, Sveriges samtliga universitet, flertalet sjukvårdsregioner och forskningsinstitutioner för att skapa ett internationellt erkänt centrum för avancerade medicinska produkter. Projektet kommer att pågå under sex år.

Vinnovas satsning ingår i ett åttaårigt forskningsprogram för biologiskaläkemedel på totalt 320 miljoner kronor och är en del i regeringens strategiska samverkansprogram inom life science. Syftet är att Sverige ska bli ledande inom området.

Cell- och genterapi är ett framtidsområde som ger möjlighet att bota eller behandla patienter som idag saknar behandlingsalternativ, men på sikt också för de stora folksjukdomarna. Vi har den senaste tiden sett betydande satsningar internationellt inom området och det är en oerhört viktig signal att Vinnova nu medverkar till att göra Sverige ledande inom området med en så pass omfattande satsning. Det unika i vårt beviljade projekt är att vi skapar ett brett samarbete där akademi, vård och såväl mindre som större läkemedelsbolag gemensamt etablerar ett internationellt erkänt cell- och genterapicentrum.”, kommenterar Agneta Edberg, Idogens styrelseordförande samt styrelseledamot i CAMP-projektet.

”För Idogen är det mycket glädjande och meriterande att få delta i etableringen av ett internationellt erkänt centrum för cell- och genterapi tillsammans med stora och små företag inom området, samtliga svenska universitet och flertalet vårdgivare. Samarbetet väntas bidra positivt till utvecklingen av vårt tolerogena vaccin, då det ger oss enklare och snabbare tillgång till expertis inom cellterapi och blir ett viktigt stöd för klinisk utveckling och produktion, logistik och kommersialisering.”, kommenterar VD Lars Hedbys.

CAMP ‒ Centre for Advanced Medical Products

CAMP ska etablera sig som ett internationellt erkänt centrum med fokus på tillväxt i industrin och i små och medelstora företag, klinisk praxis, forskning och utbildning, avancerad produktionsteknik och ett framstående innovations- och företagsklimat. På längre sikt kan centrumet bidra till att attrahera investeringar från den globala life science industrin, inklusive läkemedel, biotech, medicinsk teknik och servicenäring.

Om Vinnova

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vinnovas uppgift är att främja hållbar tillväxt i Sverige genom finansiering av behovsmotiverad forskning och utveckling av effektiva innovationssystem. Vinnova är ett statligt verk under Näringsdepartementet och nationell kontaktmyndighet för EU:s ramprogram för forskning och utveckling.

Läs pressmeddelandet från Vinnova här: Stor satsning på forskningscentrum ska göra Sverige ledande inom biologiska läkemedel

Denna information är sådan information som Idogen är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juni 2017.