Driftstopp i 6-stolslift

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2010 14:33 CET

Under torsdagen stannade 6-stolsliften Väst 6:an på Idre Fjäll på grund av att en vajer hamnat snett. I liften satt det runt 100 personer som evakuerades med hjälp av Idre Fjälls personal.

Idag klockan 10.20 stannade 6-stolsliften i Väst på grund av att en vajer hamnat snett. Eftersom det inte gick att fortsätta köra liften togs beslut om evakuering. 10.40 startade den första evakueringen och 12.30 var allting klart. De personer som satt i liften blev transporterade till Värdshuset där de bjöds på varm mat och dryck. Det satt runt 100 personer i liften som firades ner med hjälp av klätterselar och en traktor med korg av Idre Fjälls personal. När liften stannade var det en temperatur på -17 grader, soligt väder och svag vind.

-       Evakueringen gick enligt de rutiner vi övat in och jag vill ge alla mina medarbetare en stor eloge som skötte det så bra, säger Joacim Johansson, vd.

Inför varje vinter tränar Idre Fjälls personal på evakuering av sittliftarna och rutinerna fungerade väldigt bra. Liftvajern som hamnade snett kommer att sättas på plats och när liften har testkörts och kontrollerats kommer den att öppna igen.

Bilder/pressreleaser för fri publicering:

Idre Fjäll gillar familjer och familjer gillar Idre Fjäll. Både sommar och vinter är Idre Fjäll en av de ledande anläggningarna inom den svenska fjällvärlden. Det finns cirka 7 800 bäddar på Idre Fjäll och under ett år har Idre Fjäll cirka 600 000 gästnätter, varav cirka 150 000 är under barmarkstid. Idre Fjälls målgrupper förutom familjer är företag/konferens och idrott.

Kommentarer (0)