Pressmeddelande -

Idrottens Spel ökade sin omsättning till 596 mkr och delar ut 23,9 miljoner kronor till föreningslivet

2015 blev ett bra år för Idrottens Spel och därmed även för det svenska föreningslivet. Idrottens Spel, som ägs av Västsvenska Idrottsförbundet och som sedan 1979 delat ut cirka 1,3 miljarder kronor till det svenska föreningslivet, ökade sin omsättning till 596 miljoner kronor (578) och ökade också sin utdelning till svenska föreningslivet med fyra miljoner kronor, till 23,9 miljoner kronor (19,7).

– 2015 var ett bra och offensivt år för Idrottens Spel där vi bland annat ökade marknadsföringen och kommunikationen vilket gav bra resultat, sammanfattar Matz Wallander koncernchef för Idrottens Spel.

Idrottens Spel som bland annat driver Idrottens Bingo, som bedriver bingospel på 33 platser runtom i Sverige, och IDP, som är en av Europas modernaste och mest kompetenta leverantörer av skrap- och variabelprint, kan se tillbaka på ett bra 2015.

– Både Idrottens Bingo och IDP gör starka år. Traditionella hallbingon visar återigen styrka trots stor konkurrens från nya internetbaserade spel och trots nya regler för Svenska Spels Vegasautomater. Även vår satsning på nätbingo
(www.idrottensbingo.se), som vi lanserade 2014 fortsätter att öka, vilket är glädjande, säger Matz Wallander.

Under 2015 tog IDP beslut om att investera cirka 25 miljoner kronor i en ny tryckpress. Den nya tryckpressen, som enligt planen ska vara på plats under hösten 2016 blir den första i Europa i sitt slag. Med den nya investeringen befäster Idrottens Spel och IDP sin position som ett av de ledande företagen inom tryck av säkerhetsklassade spel- och lotteriprodukter med fyrfärgsskrap.

– Med ny teknik och ännu mer know how om den internationella marknaden tar IDP nu sats mot Europa. Här finns många affärer att göra, säger Matz Wallander.

Med ökad omsättning och ännu fler miljoner till det svenska föreningslivet så ser framtiden ljus ut för Idrottens Spel-koncernen. Samtidigt finns det utmaningar.

– Vi har regeringens spelutredning, som ska vara klar 2017 och som ska ligga till grund för det kommande regelverket för spel i Sverige. Här hoppas och tror vi förstås att regeringen hittar undantagsregler för oss aktörer som har föreningslivet som förmånstagare. En mycket stor del allt spelande sker i dag genom bolag som inte omfattas av svenska regler, vilket gör att miljardbelopp årligen varken kommer statskassan eller ideella organisationer till del. Idrottens Spel, och en del andra, finns bara till för att leverera resurser till förenings- och idrottslivet i Sverige. Här hoppas vi förstås att man tar ansvar och skapar ett regelverk så att vi även i fortsättningen kan stötta ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige, säger Matz Wallander.

För ytterligare information:

Matz Wallander, koncernchef Idrottens Spel, tfn 010-250 20 01,

e-post: matz.wallander@idrottensspel.se

www.idrottensspel.se

• omsättning
  • positivt
  • ideellt
  • utdelning
  • västsvenska idrottsförbundet
  • matz wallander
  • idrottens spel
  • idrottens bingo
  • föreningslivet
  • bingo

Idrottens Spel har mer än 30 års erfarenhet från bland annat bingo och lotterier. Idag omsätter Idrottens Spel cirka 600 miljoner kronor om året och har 300 anställda. Idrottens Spel är din partner när det kommer till utveckling av nya spelkoncept eller vidareutveckling av befintliga produkter.

Att jobba med ständig förbättring och alltid ha kunden i fokus är anledningen till att dotterbolaget Idrottens Bingo idag är Sveriges största bingoarrangör med 33 stycken bingohallar runt om i Sverige.

Med fokus på att leverera högsta kvalité har IDP lyckats bygga långa relationer med nöjda kunder som resultat och är idag en av Europas mest kompetenta leverantörer av skrap- och variabelprint.

Matz Wallander

Presskontakt VD 010-2502001