Nya medlemmar i Svenska Idrottsakademin

Nya medlemmar i Svenska Idrottsakademin

Svenska Idrottsakademin utökas med nya medlemmar varje år. Medlemmarna är framstående representanter för svensk idrott, brinner för idrotten och vill se den utvecklas. I akademin sitter både före detta idrottare och nu aktiva, sportjournalister, idrottsledare och företrädare för idrottens organisationer.

Tillsammans röstar de fram vinnare till akademins priser som presenteras årligen på Idrottsgalan. I år har Idrottsakademins styrelse valt in följande fyra personer

• Frida Hansdotter, alpint
  • Pernilla Johansson, thaiboxning
  • Kim Källström, fotboll
  • Maja Reichard, parasimning

– Att få bli en del av Svenska Idrottsakademin som är en så fin samling representanter för svensk idrott känns fantastiskt. Ser fram emot att få göra min röst hörd kring årets nominerade till Idrottsgalan, säger Kim Källström, ledamot 338 i Svenska Idrottsakademin.

Idrottsakademin bildades inför den första Idrottsgalan, år 2000. Medlemsnummer 1 i akademin innehas av Björn Borg, som utsågs till århundradets idrottare.

Idrottsgalan sänds i SVT1 och SVT Play måndag 27 januari 2020 kl 20:00

Senare i eftermiddag blir årets nomineringsjury för Svenska Idrottsakademin officiell och under onsdagen den 13 november släpps de nominerade för Idrottsgalan 2020.

Stephan Rimér

Presskontakt Arrangör Idrottsgalan + 46 70 828 73 04
Max Lagerbäck

Presskontakt Pressansvarig 0722515550

Välkommen till Idrottsgalan!

Idrottsgalan hyllar våra idrottshjältar och svensk idrotts framgångar. Galan direktsänds i SVT1, SVT Play och Sveriges Radio

Idrottsgalan produceras och drivs av Leroy Media.

#idrottsgalan

Idrottsgalan