Årets Peppare 2019 Patrik Asplund, VD stiftelsen Goodsport

Fantastiska finalister i Årets Peppare och Kunglig glans på Idrottsgalan 27/1

Kungahusets kalender innehåller närvaro vid Idrottsgalan för Prins Daniel, Prins Carl-Philip och Prinsessan Sofia.

Generation Pep, en icke vinstdrivande organisation initierad av Kronprinsessparet, arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. För tre år sedan instiftade organisationen Årets Peppare, i år delas priset ut i samarbete med Riksidrottsförbundet.  Efter mängder av fina bidrag som har kommit in under hösten är nu fem finalister klara för Årets Peppare 2020.

Årets Peppare ska belöna en person, organisation eller ett initiativ som på ett inkluderande och tillgängligt sätt lyckats få barn och unga i Sverige att röra på sig. För att hitta Årets Peppare har nomineringar samlats in från svenska folket under hösten 2019. Därefter har juryn utsett fem finalister varav en kommer att bli Årets Peppare 2020 och ta emot pris i direktsändning på SVT1 på Idrottsgalan den 27 januari.

Finalisterna är:

Bara Vanlig,  Amadou Samake,  Fritidsbanken,  Friskolan Karlavagnen i Strängnäs och Cityidrott.

- Det har varit ett otroligt roligt och svårt arbete att välja ut årets finalister. Vi fick in väldigt många bra nomineringar och alla representerar de en person eller organisation som varje dag arbetar för att förbättra barn och ungas hälsa. Våra fem finalister representerar en härlig bredd av aktörer och engagemang. Min förhoppning är att hela samhället ska inspireras av deras arbete, säger Carolina Klüft, jurymedlem och verksamhetschef för Generation Pep.

Bara Vanlig

Det som började med att Niclas Wennerlund 2016 saknade en löpargrupp till sin dotter har nu växt till en rörelse som finns på runt 20 platser i hela vårt land. Grunden är att alla har rätt till rörelseglädje, oavsett vem man är och oavsett om man springer, går eller rullar.

Med gemenskap, delaktighet och glädje har Bara Vanlig fått tusentals personer att upptäcka glädjen i röra på sig tillsammans med andra. Niclas såg behovet och har genom kraft och ett brinnande engagemang inte bara tillgodosett ett enormt behov utan han ser även till att sprida kunskap och slå håll på fördomar genom utbildningar, föreläsningar och gemenskap.

Amadou Samake

Amadou brinner för fotboll och för att få unga att röra sig, Amadou ordnar träningscamp i Storvreten för unga och håller i löpning, utegym- och fotbollsträning utan kostnad.
Utöver träningen fungerar Amadou även som mentor och kamratstödjare till flera av ungdomarna.

Sedan 2018 har träningscampen bedrivits inom IFK Tumbas satsning på socialt idrottsarbete, Tumba United.  Syftet med Tumba United bidra till att stärka den sociala sammanhållningen i lokalsamhället Tumba i allmänhet och i Storvreten i synnerhet.

Fritidsbanken

Fritidsbankens arbete handlar om att ge alla människor möjlighet till fysisk aktivitet, oavsett vem man är, genom att likt ett bibliotek erbjuda sport och fritidsutrustning för gratis utlån. Fritidsbanken startade i Deje i Värmland och tack vare en idé som föddes i 2013 görs nu hundratusentals utlån på över 100 orter i hela vårt land.

Fritidsbankens arbete är viktigt för hela vårt samhälle. Arbetet som Fritidsbanken gör är ytterst är en fråga för vår demokrati då hälsa blir alltmer ojämlikt. Materialet som lånas ut till gamla som ung är återbrukat och därigenom tar Fritidsbanken att ansvar som sträcker sig utöver hälsa och jämlikhet.

Friskolan Karlavagnen i Strängnäs

Karlavagnen har under 2019 ökat ämnet idrott & hälsa från 80 minuter i veckan till 120 min/vecka för årskurs 1 till 3. Förmiddagsrasterna fokuserar på pulshöjande aktiviteter och på lunchrasterna ligger fokus på lek och rörelse för kropp och knopp.

Skolan har startat ett Pepteam för att fysisk aktivitet och rörelseglädje har en positiv inverkan på skolarbete, motorisk utveckling och det sociala samspelet mellan unga. Många barn och unga har inte möjlighet att röra sig på fritiden och då blir skolan central för barns hälsa.

Cityidrott

Cityidrott är en verksamhet i Landskrona Stad, och numera även Svalövs Kommun, som under de senaste tio åren har skapat neutrala mötesplatser och inspirerat till rörelseglädje för barn och ungdomar. Syftet med verksamheten är att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter och skapa en större gemenskap bland barn och ungdomar för att på så sätt bidra till en bättre hälsa, motverka utanförskap och erbjuda en väg in i samhället för både barn och vuxna.

Cityidrott är inkörsporten till ett aktivt liv på många nivåer då man även arrangerar sommarläger, turneringar, fisketurer, temadagar, sommarskolor och utflykter.

Att sänka trösklar genom en låg kostnad, samarbeten mellan näringsliv, skolor och föreningsliv och att erbjuda varierad rörelseglädje under organiserade former gör Cityidrott till en aktör som tar barn och unga närmare visionen om att göra hälsa mer jämlikt.

Juryn till Årets Peppare består av:

H.K.H Prins Daniel
Carolina Klüft, Verksamhetschef Generation Pep, fd. Elitidrottare
Maria Engelfeldt, Riksidrottsförbundet
Britta Thedin Jacobsson, doktor i idrottsvetenskap, inriktning folkhälsa och fysisk aktivitet
Lina Axelsson Kihlblom, förvaltningschef barn- och utbildningsförvaltningen Nynäshamn kommun, ledamot av 2015 års Skolkommission
Aron Andersson, äventyrare, föreläsare och inspiratör
Stephan Wilson, producent, programledare, barn- och sportprofil

samt vinnaren av Årets Peppare 2019:
Patrik Asplund, VD stiftelsen Goodsport

Den slutgiltiga vinnaren kommer att presenteras under Idrottsgalan i SVT den 27 januari 2020.

Finalisterna finns presenterade i Generation Peps Sociala medier:  Insta: @gen.pep, Facebook: @generationpep

För ytterligare information gällande Generation Pep, kontakta:

Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig, 070-64 94 690, emma@generationpep.se

För Kungahusets kalender besök: https://www.kungahuset.se/kalender.4.7c4768101a4e888378000228.html

Idrottsgalan hyllar våra idrottshjältar och svensk idrotts framgångar. 2400 gäster samlas och avnjuter en trerätters galamiddag och prisceremoni. Galan direktsänds i SVT1, SVT Play och Sveriges Radio

Idrottsgalan äger rum i Ericsson Globe den 27 januari 2020.

Max Lagerbäck

Presskontakt Pressansvarig 0722515550