Idrottsgalan och Stadium instiftar nytt pris!

Idrottsgalan och Stadium instiftar nytt pris!

Idrottsgalan och Stadium instiftar nytt pris för att påminna om den delen av idrott där deltagandet, utövandet och gemenskapen är större än själva prestationen.

Fair Play är idag ett välkänt begrepp som de flesta förknippar med sportsligt uppträdande. Men Fair Play betyder så mycket mer och handlar lika mycket om rättvisa, jämlikhet, allas lika värde och rätten att få idrotta. Fair Play är lika viktigt för idrotten som att vinna och förlora. Fair Play-priset ska därför tilldelas en individ eller företeelse som genom sitt agerande är förebild och tydligt symboliserar det Fair Play står för.

– Vi är så glada över att tillsammans med Stadium få uppmärksamma och hylla riktiga förebilder som gör skillnad även utanför idrottsarenan, säger Stephan Rimér, VD för Idrottsgalan.

Stadium står tillsammans med Idrottsgalan som exklusiv avsändare av priset som delas ut under Idrottsgalans bankett.

– För oss handlar det om att aktivera världen. Vi är också måna om att agera på ett schysst sätt i allt vi gör. I sportens värld ska man mötas på lika villkor och ödmjukhet är det karaktäriserar sanna idrottshjältar. Vi är därför lika stolta över samarbetet med Idrottsgalan och det nya Fair Play-priset som vi hoppas att vinnaren blir på måndag, säger Karl Eklöf, vd Stadium Group som också delar ut det nyinstiftade priset.

Om Idrottsgalan
Idrottsgalan hyllar idrottshjältar och svensk idrotts framgångar och firar i år 20-årsjubileum. 2400 gäster samlas och avnjuter en trerätters galamiddag och prisceremoni. Idrottsgalan äger rum i Ericsson Globe den 21 januari 2019 och direktsänds i SVT1, SVT Play och Sveriges Radio. Idrottsgalan produceras och drivs av Leroy Media. #idrottsgalan

Om Stadium
Stadium grundades för mer än 30 år sedan och redan då hade företaget en vision om att aktivera världen. Den grundläggande synen var att alla människor är skapta för fysisk aktivitet och att hälsa och välmående följer med det. Affärsidén har alltid varit att erbjuda sport och sportmode till bästa pris, alla ska ha råd med ett aktivt liv. Sedan 1987 har verksamheten växt enormt och idag har koncernen över 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. Dessutom arrangerar Stadium årligen idrottslägret Stadium Sports Camp, för cirka 10 000 barn och ungdomar, där överskottet går tillbaka till idrottsföreningarna.