Nya namn till Idrottsakademin inför Svenska Idrottsgalan

Nya namn till Idrottsakademin inför Svenska Idrottsgalan

Med bara dagar kvar till Svenska Idrottsgalan - offentliggör styrelsen vilka nya ledamöter som valts in i Svenska Idrottsakademin. De nya ledamötena är:

Henrik Stenson – golf

Therese Sjögran – fotboll

Thomas Enqvist – tennis

Josefin Lillhage – simning

Olof Mellberg – fotboll

Heidi Andersson – armbrytning

”- Svenska Idrottsakademins styrelse är glada att välkomna en sådan välmeriterad skara representanter för svensk idrott som nya medlemmar”, meddelar styrelsen i ett gemensamt uttalande.

Henrik Stenson kommenterar det nyvunna uppdraget så här:

”– Det är givetvis hedrande att bli invald i Idrottsakademin och att få sätta mitt namn bredvid Sveriges största idrottsutövare genom tiderna känns stort”, säger Henrik Stenson till SVT Sport idag”.

Idrottsakademin bildades inför starten av Svenska Idrottsgalan 1999, med syfte att med samlad idrottslig kompetens rösta fram vinnarna av Idrottsgalans olika priser. Både aktiva, samt tidigare aktiva idrottsutövare, sportjournalister och företrädare för idrottsorganisationer är verksamma inom akademin.

Svenska Idrottsgalan äger rum i Ericsson Globe den 25 januari och direktsänds i SVT1 20.00 - 22.30, samt i SVT Play och Sveriges Radio.

www.idrottsgalan.se

@svidrottsgalan