Premiär av IDUN Minerals makeup hos Akademikliniken

Akademikliniken kommer i början av nästa år erbjuda makeup på sina kliniker och online på ak.se, detta genom att ta in IDUN Minerals makeup. Både IDUN Minerals och Akademikliniken är svenska varumärken inom skönhetsbranschen som båda strävar efter att ge ökad livskvalitet till sina kunder.

IDUN Minerals produkter består av rena ingredienser utan onödiga tillsatser, som skyddar och vårdar huden. Produkterna är utvecklade i nära samarbete med ett team av forskare och hudexperter, varför kopplingen till estetiska behandlingar är naturlig.

”Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra produkter till de som nyss gjort en intensiv hudbehandling eller en operation, med tanke på att våra produkter är så pass rena och även täckande. Renheten i våra produkter gör att det går bra att applicera direkt efter en behandling och nära ärrbildning, utan att irritera. Vårt produktutvecklingsteam säkerställer att ingredienser fungerar i harmoni med huden och passar alla hudtyper, även den mest känsliga. Högrenade mineraler har vetenskapligt bevisats vara mycket effektiva, och med en gedigen svensk forskning bakom oss är vi engagerade i att utveckla ärliga och rena produkter utan kompromisser.säger Caroline Thunstedt, Produktutvecklingschef på IDUN Minerals

Akademikliniken, Nordens ledande privata klinik för estetisk och rekonstruktiv plastikkirurgi samt estetiska behandlingar och avancerad hudvård, vill kunna erbjuda sina kunder ren makeup med möjligheten att täcka de åkommor som kan uppstå efter en behandling.

”Efter en behandling eller operation kan man antingen vara väldigt röd eller blå i hyn, vilket man gärna täcker. Då är det smidigt att vi kan erbjuda produkter som kan täcka dessa partier - det blir ett mervärde vi kan erbjuda våra kunder” säger Tina Gunnarsson, Business Unit Manager Skincare.

Till en början kommer ett noga utvalt sortiment finnas tillgängligt på klinikerna i Stockholm (Storängsbotten) och i Göteborg. Sortimentet kommer bl.a. att bestå av bestsellers och concealers som är bra att täcka med efter en behandling eller operation. Exempelvis kan den gröna mineralconcealern Idegran neutralisera och täcka röda partier, som gärna uppstår efter en behandling. Concealern består av mineraler som både färgkorrigerar, täcker de röda partierna men som även låter huden andas.

Sortimentet finns tillgängligt i början av 2019 på Akademiklinikens kliniker i Stockholm och Göteborg samt på www.ak.se

• Livsstil, mode, fritid

IDUN Minerals är ett svenskt makeup-, hudvårds- och hårvårdsmärke där basprodukterna i makeupen enbart består av högrenade mineraler. Makeupen är utvecklad för att passa alla hudtyper, även den allra känsligaste. IDUN Minerals produkter har utvecklats i nära samarbete med svensk forskning och hudexpertis. IDUN Minerals foundation rekommenderas av Astma- och allergiförbundet. I serien ingår: foundation, puder, concealer, rouge, bronzer, läppglans, läppstift, ögonskugga, ögonbrynspenna, mascara, kajalpenna, eyeliner och nagellack. I sortimentet finns även tillhörande borstar samt en effektiv borstrengöring. Från och med oktober 2017 finns hudvård i IDUN Minerals sortiment och från oktober 2018 även hårvård i sortimentet.

IDUN Minerals säljs på apotek och på www.idunminerals.se

Caroline Thunstedt

Export & Product Development Manager +46 8227240