Ifs hemförsäkring täcker stöld hos den som har hemtjänst

Nyligen har det uppmärksammats att en äldre dam som blivit bestulen i sitt trygghetsboende inte fått ersättning från sitt försäkringsbolag på grund av att hon har hemtjänst. If anpassade redan 2011 sina hemförsäkringar just för att de som bor på servicehem eller har hemtjänst ska vara skyddade vid stöld.

Fallet som blivit uppmärksammat i media handlar om en äldre dam på ett trygghetsboende i Byske utanför Skellefteå som efter en stöld hemma inte fått ersättning från sin hemförsäkring. Enligt hennes försäkringsbolag berodde detta på att kvinnan har hemtjänst, och alltså lämnat ifrån sig sin nyckel.

Att äldre råkar ut stölder i sina egna hem är tyvärr ett återkommande problem. If anpassade redan 2011 sina villkor så att personer som bor på servicehem, äldreboenden eller har hemtjänst får ersättning även om gärningsmannen inte tagit sig in olovligen, utan till exempel haft en nyckel. Detta gäller på samma sätt fortfarande.

Men även om försäkringen ersätter den ekonomiska förlusten vid en stöld eller ett inbrott kan det känslomässiga och personliga värdet av de saker som stjäls aldrig ersättas. Därför är det fortfarande klokt att ha sina värdesaker på ett säkert ställe i bostaden.

Det här undantaget gäller endast den som bor på servicehem eller har hemtjänst. För andra gäller de vanliga villkoren, som säger att man kan bli utan ersättning vid stöld om gärningsmannen haft tillåtelse att vara i lägenheten eller tagit sig in med en nyckel denne fått tillåtelse att ha.

Läs mer om Ifs olika hemförsäkringar här.

• Försäkringar, försäkringsfrågor

• äldre