Barnröst ska få bilister att lätta på gasen

Över hälften av Sveriges rektorer tycker att trafiksäkerheten kring landets skolor är ett problem, och uppger att antalet incidenter har ökat det senaste året. Nu släpper försäkringsbolaget If en GPS där en barnröst ska påminna oss bilförare att sakta ner i områden där det rör sig många barn.

Höstterminen är här, och en halv miljon elever ska tillbaka till skolan. 100 000 av dem går till skolan för första gången. Men många kör alldeles för fort i områden där skolor ligger och där många barn rör sig i trafiken.

Försäkringsbolaget If har för nionde året i rad genomfört en undersökning bland 1183 rektorer för att granska trafiksäkerheten runt Sveriges grundskolor.

Årets resultat visar att majoriteten av rektorerna fortfarande är bekymrade över trafiksituationen, samtidigt som antalet trafikincidenter ökar. 13 procent av rektorerna uppger att det skett en trafikincident runt deras skola det senaste året – jämfört med nio procent förra året.

– Vi har gjort den här undersökningen i nio år, och utvecklingen ser tyvärr ut att gå åt fel håll. Att var fjärde rektor någon gång har varit med om en trafikolycka eller incident på sin skola måste tas på allvar, säger Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

Oroliga rektorer

53 procent av rektorerna anser att trafiksäkerheten kring deras skola är ett problem. 61 procent tycker att kommunen inte gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö utanför skolan.

Över hälften tycker att föräldrar i bil är den största trafikfaran, och 16 procent att föräldrars attityd kring trafiksäkerhet har försämrats de senaste åren.

Barnröst i app påminner om vem som är i fara

För att hjälpa bilförare att hålla hastigheten i områden med många barn släpper If appen Slow Down GPS där den automatiserade vuxenrösten byts till en barnröst i närheten av skolor.

Se filmen om barnröstnavigering här https://www.youtube.com/watch?v=MQQTRTeCe2I

– När man hör en barnröst reagerar man instinktivt och vill skydda barnet. Kopplingen finns där instinktivt. Ett barn som ger köranvisningar ger en omedelbar fysisk, kognitiv och beteendemässig effekt, säger Julian Treasure, brittisk ljudexpert och ordförande för The Sound Agency, med fem TED Talks i bagaget.

- Det finns också en funktion där användare kan rapportera om nya platser där barn ofta vistas och där man ska vara extra försiktig. På så sätt kan den här appen på sikt varna i områden där barn leker eller vistas, och inte bara runt skolor, säger Irene Isaksson-Hellman.

Appen Slow Down GPS finns för IOS och Android och den kostar ingenting att ladda ner eller använda.

Resultaten från Ifs undersökning med 1 183 grundskolerektorer:
Anser att trafiksäkerheten är ett problem53%
Har varit med om en trafikincident eller olycka 25%
Har varit med om en trafikincident eller olycka det senaste året 13%
Är oroliga för att något allvarligt ska inträffa57%
Anser att föräldrar som lämnar i bil är den största trafikrisken på skolan 54%
Anser att kommunen inte gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö utanför skolan61%
Anser att föräldrarnas attityd kring trafiksäkerheten har försämrats senaste åren16%
Anser att föräldrar som lämnar barnen i bil inte respekterar trafikreglerna runt skolan38%
Har trafikskyltar med uppmaning att sänka farten52%
Har en hastighetsdisplay som visar bilarna hur fort de kör3%
Har farthinder utanför skolan38%
Har vandrande skolbussar i form av lärare eller föräldrar som går med eleverna9%
Har trafiksäkerhetsråd på skolan 5%
Har regelbundna trafikdagar för eleverna30%
Har undervisning kring hållbart resande för att få fler att cykla/gå till skolan25%
Har infört en bilfri zon runt skolområdet11%

För ytterligare information:

Caroline Uliana, informationschef If Sverige

E-post: caroline.uliana@if.se

Om undersökningen:

För nionde året i rad genomförde If en trafiksäkerhetsundersökning med Sveriges grundskolerektorer. Undersökningen genomfördes i april 2015. 1 183 rektorer besvarade årets enkät, som gjordes via e-post.

If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.

• Transport

• bil och trafik