Dyrt när hantverkaren orsakar skada

Med ROT-avdrag och inspirerande program på TV beslutar sig allt fler för att renovera och bygga om hemma. Men med fel hantverkare kan saker gå snett och skadorna riskerar att bli mycket kostsamma. If listar vad du ska tänka på innan du startar ett bygg- eller renoveringsprojekt.

Att renovera hemma har på senare år blivit projekt för allt fler svenskar. Genom ROT-avdrag har kostnaderna blivit lägre och hantverkarna har fått mer jobb. Men det finns risk att det blir fel i samband med renoveringar. Konsumentprogrammet Plus i SVT tog senast upp ett antal fall där det gått väldigt illa. Konsumentverket fick förra året in över 10 000 ärenden med klagomål på hantverkartjänster.

Snittkostnaden för en husskada hos If är cirka 28 000 kronor. Om det är en hantverkares arbete som orsakat skadan uppgår kostnaderna till mer än 100.000 kronor, beroende på att arbetet ofta är omfattande och komplicerat.

– Det är enormt viktigt att anlita en seriös hantverkare. Om ett stort jobb går fel skjuter kostnaderna i höjden, säger Mathias Pettersson, besiktningsman på If.

Det finns en mängd olika saker som kan hända när man bygger om, oavsett om man gör det själv eller om man anlitar en hantverkare.

– För att försäkringen då ska gälla är det viktigt att arbetet med exempelvis el och våtrum är utfört på ett fackmannamässigt sätt, säger Mathias Pettersson.

Ifs checklista i tio punkter när du anlitar hantverkare för renovering och ombyggnad:

•Ta in anbud från flera firmor – men låt inte endast priset avgöra ditt val.

•Begär referenser.

•Kontrollera att de har F-skattsedel via Skatteverket och om det finns obetalda skulder hos Kronofogden.

•Begär att få se gällande försäkring för entreprenaden, s k ansvars- och allriskförsäkring.

•Kontrollera om de är medlem i en branschorganisation.

•Var en tydlig beställare genom ett skriftligt avtal och en kravspecifikation.

•Notera eventuella tilläggsbeställningar skriftligt som tillägg till avtalet.

•Kom överens om en garanti för arbetet då det inte gäller automatiskt, notera garantin i det skriftliga avtalet.

•Betala aldrig i förskott, alternativt följ en avtalad betalningsplan där delbetalning görs mot att vissa avtalade arbeten utförts.

•Anlita enbart vit arbetskraft. Genom att bara anlita kvalificerade hantverkare med försäkring kan misstag och skador ersättas.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Boendefrågor

• if
  • kostnader
  • skador
  • hantverkare
  • försäkring

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 200. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.