En av tre svenskar har egen uppfinning i byrålådan

Var tionde svensk kan kalla sig uppfinnare. Så många har nämligen förverkligat en egen idé. Nästan varannan man säger själv att han har eller haft en uppfinning i byrålådan. I den innovationstävling för en tryggare vardag som försäkringsbolaget If utlyste i våras var det en reserobot som vann första pris.

Svenskarna verkar vara ett påhittigt folk. I en ny undersökning bland 3 650 personer som försäkringsbolaget If gjort svarar mer än var tredje (36 procent) att de har eller har haft en egen innovation i byrålådan.

Bland män är det vanligast med egna uppfinningar - nästan varannan man (45 procent) har någon gång haft en egen innovation, medan motsvarande siffra för kvinnor är 26 procent.

Det är också vanligast att männen förverkligar sin idé – nästan var sjätte man har gjort verklighet av sin egen uppfinning.

En av tio kan skriva uppfinnare på sitt CV. Så många har nämligen kommit på en idé som man sedan lyckats förverkliga. Mer än var femte svarande (26 procent) säger att deras idé aldrig genomfördes.

If utlyste i våras en innovationstävling kallad Tryggare Vardag. 450 bidrag var med och tävlademed idéer som kan göra vardagen säkrare. Vinnaren av 100 000 kronor blev företaget Third Act med sin idé om en resebott i Facebook Messenger som hjälper människor med viktiga detaljer inför och under en resa. Det kan vara allt från visum, vaccin information om resmålet och direkt hjälp om olyckan skulle vara framme.

– Det är fantastisk att det finns så många påhittiga människor! Alla goda idéer som tas tillvara och förverkligas kan bidra till ett tryggare, smartare och bättre samhälle för alla oss som lever och verkar i det, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Läs mer och se filmen om Third Acts uppfinning.

Har du någon idé/innovation/uppfinning "i byrålådan"? Total Kvinna Man
Ja, har eller haft men det blev aldrig något av det 26% 20% 31%
Ja, har eller har haft och idén förverkligades 10% 6% 14%
Nej, har aldrig haft 64% 74% 55%