Hälften av alla svenskar planerar byggprojekt i sommar

Sommar och ledighet…. eller dags att renovera villan eller fritidshuset. Varannan planerar ett bygg- eller renoveringsprojekt under semestern.

När semestern kommer är det inte alla som lägger upp fötterna i hängmattan och öppnar en bok. Nästan hälften, 45 procent, av alla svenskar planerar ett renoveringsprojekt i sommar. Vanligast är att man planerar att måla om huset (22 procent). Bygga veranda (15 procent) och renovera fönster (12 procent) står också på mångas att-göra-lista. Det visar en undersökning med 3 508 respondenter som försäkringsbolaget If lät göra i maj.

Att måla om huset gör att det håller sig frisk och förhindrar att mögel och röta tar sig in. Då bör man även passa på att byta ut läkt och panelbrädor som blivit dåliga så att inte rötan sprider sig.

- Om du sedan ser över och åtgärdar småfel i fasaden regelbundet kan du förlänga intervallen mellan total ommålning i flera år. Ha särskilt noga uppsikt över fasadens nederdel, övergångar mellan byggnadsdelar, övergångar mellan material, ändträ, spikar, skarvar, kanter, foder och knutar, säger Mats Larsson, bygginspektör på If.

När du ändå ägnar fasaden lite uppmärksamhet bör du även se över dina klätterväxter. Sätt upp spaljéer med gott om luft till väggen och låt växterna klättra där istället för direkt på väggen. Dels skyddar du fasaden från fukt, dels kan en spaljé tas ner när det är dags för fasadrenovering.

För den som planerar att bygga veranda är det viktigt att tänka på det juridiska innan man går loss med skruvdragaren.

- Ett vanligt trädäck som är byggt i marknivå kräver oftast inte bygglov om den följer detaljplanen som gäller för området. Men upphöjd altan som anses ”öka byggnadens volym” kräver bygglov, säger Mats Larsson.

Det är byggnadsnämnden i din kommun som bedömer om just din altan kräver bygglov eller inte. Glöm inte heller att även om altanen inte kräver bygglov ska den uppfylla vissa krav som hållfasthet och bärförmåga.

Varje år skadas omkring 27 000 personer i gör-det-själv olyckor enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. 86 procent av de som skadas är män, och medelålders. Gemensamt för båda könen är att man klämmer, skär eller sticker sig. Fall från stege är också vanligt.

Planerar byggprojekt i sommar:

Ja: 45 %

Nej: 55 %

Svenskarnas sommarprojekt:

Måla om huset: 22 %

Bygga veranda: 15 %

Renovera fönster: 12 %

Bygga nytt/renovera kök: 9 %

Bygga nytt/renovera badrum: 9%

Bygga pool: 4 %

Annat byggprojekt: 51 %

(bas: 1598)

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 23 april – 2 maj 2018 har sammanlagt 3 508 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Foto; If

• fönster