Här är kommunerna som är värst drabbade av inbrott

Skillnaderna är stora i hur utsatta svenska kommuner är för inbrott. En färsk sammanställning som försäkringsbolaget If gjort av Brå-siffror visar att överlägset flest inbrott i förhållande till antal hushåll sker i Danderyd. Samtidigt består halva tio-i-topplistan av kommuner i Skåne.
(Exceldokument med resultatet för alla kommuner finns längst ner i artikeln)

Att flest inbrott sker i storstäderna är inte särskilt förvånande, eftersom att det är där flest människor bor. Men för att få en bild av hur vanliga brotten är på en plats kan det vara mer relevant att titta på hur många inbrott som sker i relation till antal bostäder i kommunen.

En sammanställning som försäkringsbolaget If gjort av Brottsförebyggande rådets siffror för 2016 samt statistik från SCB visar att det i Danderyds kommun anmäldes överlägset flest bostadsinbrott per bostad – 17 stycken per 1000 hushåll. Genomsnittet för hela Sverige är 4 per 1000.

– Danderyd har under flera år haft flest inbrott i förhållande till hur många som bor där. Det är tydligt att det är en plats som är särskilt utsatt, även i jämförelse med grannkommunerna, säger Lars Silfverswärd, ansvarig för skadeförebyggande verksamhet på If.

Under 2016 anmäldes totalt 207 bostadsinbrott i Danderyd, en kommun med drygt 32 000 invånare.

På 10-i-topplistan ligger också flera mindre kommuner, de flesta i Skåne. Åstorp är den näst mest utsatta kommunen med drygt 10 inbrott per 1 000 hushåll, medan Höganäs, Båstad, Bjuv och Burlöv också ligger i listans topp.

– De här kommunerna kommer aldrig ha flest inbrott i landet totalt sett – därför är det extra viktigt att titta på hur många som drabbas relaterat till folkmängden. Här blir det tydligt att flera skånska kommuner är oproportionerligt hårt drabbade, säger Lars Silfverswärd.

En fråga som ibland dyker upp är hur inbrott i ett bostadsområde påverkar försäkringspremien för andra som bor i närheten.

– Inbrott utgör inte en särskilt stor del av premien för en hemförsäkring, framför allt inte i jämförelse med vattenskador och flera andra missöden som kan hända i hemmet. Men däremot påverkas självklart känslan av trygghet hos både den som utsatts och hos grannarna, säger Lars Silfverswärd.

Som husägare finns det saker man kan göra för att minska risken för inbrott. Grannsamverkan är en förhållandevis enkel metod som fungerar – inbrottstjuvar avskyr bostadsområden där grannar hjälps åt att hålla koll.

Att DNA-märka sina värdesaker och sätta upp de medföljande dekalerna kan också fungera som en avskräckande åtgärd för inbrottstjuvar.

Tips från If – så minskar du risken för inbrott

• Ha godkända lås på ytterdörrarna och lås fönster, balkong- och altandörrar om du bor i hus eller på markplan.
  • Märk dina värdesaker med MärkDNA och sätt upp de medföljande dekalerna på utsidan av bostaden, de har en avskräckande effekt.
  • Fotografera dina värdesaker med mobilen och skriv upp dem på en inventarielista.
  • Låt inte värdesaker ligga framme så att de syns genom fönster och altandörrar. Förvara gärna dyrbara smycken, pass och andra värdesaker i kassaskåp, säkerhetsskåp eller bankfack.
  • Låt bostaden se bebodd ut även om du är bortrest. Använd timer till belysning och be någon ta hand om posten, skotta snö på vintern och klippa gräset på sommaren, lägga sina sopor i din soptunna etc.
  • Starta grannsamverkan i ditt område.

Här är kommunerna med flest inbrott per 1 000 hem:

Kommun Antal inbrott per 1000 hushåll
Danderyd 17,0
Åstorp 10,2
Höganäs 9,9
Båstad 9,3
Lidingö 9,2
Mullsjö 9,0
Bjuv 8,6
Botkyrka 8,3
Burlöv 8,0
Hylte 7,9

Siffrorna i sammanställningen gäller antalet anmälda fullbordade inbrott i hus eller lägenhet, räknade per 1 000 hushåll i Sveriges kommuner. Inbrottsförsök som inte fullbordades har inte räknats med. Inbrottsstatistiken är hämtad från Brottsförebyggande rådet medan siffrorna för antalet hushåll kommer från Statistiska centralbyrån.

• Brott

• vardagsbrott