Högsäsong för spruckna vindrutor

Våren är den tid på året då risken att vindrutan får en spricka är som allra störst. Under vårmånaderna gör stenskott från osopade vägar att bilarna får 30 procent fler glasskador än en genomsnittsmånad. Och det handlar inte bara om att byta en glasruta. I nyare bilar krävs att rutan kalibreras eftersom den påverkat flera av bilens tekniska system.

Stora stenskottsperioden är här. Under våren ser gruset på vägarna till att bilar får 30 procent fler glasskador än en vanlig månad.

– Tiden då is och snö hunnit smälta från vägarna men gruset ännu inte sopats upp är högsäsong för stenskotten. Även små stenar blir riktiga projektiler då de skjuts iväg från däcken på framförvarande bil, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Totalt skedde över 432 000 glasskador på svenska bilar förra året, enligt Svensk försäkring. Det är en kraftig ökning jämfört med för några år sedan.

En del av förklaringen till ökningen är att dagens bilar inte alls är designade för att skydda framrutor och lampor – snarare tvärtom. Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd som förr kunde ses på många bilar är nu ovanliga.

Ny teknik i vindrutan gör också att bilägare behöver tänka på vart de ska vända sig för att byta. Det är viktigt att gå till en glasmästare eller verkstad som kan kalibrera rutan på rätt sätt, så att man inte stör några av bilens funktioner.

– Det är viktigt att komma ihåg att en vindruta inte bara är en stor bit glas. På nyare bilar kan en mängd tekniska system antingen sitta i rutan eller direkt påverkas av den. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts, säger Dan Falconer.

– Det enda sättet att skydda sig mot stenskott är att hålla ett ordentligt avstånd till bilen framför. Har rutan väl blivit skadad gäller det att snabbt sätta på genomskinlig tejp för att förhindra att smuts kommer in i sprickan, och sedan ta sig iväg till glasmästaren. Sprickan blir bara värre och dyrare för varje dag som går, fortsätter Dan Falconer.

Läs mer om hur försäkringen fungerar vid stenskott här.

• Olyckor

• bil och trafik