Hyra ut fritidshuset – detta ska du tänka på

Att hyra ut sitt sommarhus kan vara ett sätt att få extrainkomster under tiden man själv inte använder huset. Men det är viktigt att veta att en vanlig hemförsäkring inte ersätter om hyresgästen stjäl eller förstör något.

I Sverige finns det cirka 680 000 fritidshus. Att hyra ut sommarhuset medan man själv inte är där kan ge extra inkomster till att finansiera ägandet. Med nuvarande regler kan man till exempel tjäna upp till 50 000 kronor på uthyrning utan att ta med det i deklarationen. Dessutom ser turister ofta det som billigare och mer personligt att hyra ett fint skärgårdshus eller en mysig stuga än att ta in på hotell. Men man får inte glömma risken för att något händer under uthyrningen.

– Det finns inga särskilda regler i fritidshusförsäkringen som gäller när du hyr ut stugan, utan den gäller på samma sätt som när du själv är där. Det finns dock större risk för skador på huset och inredningen, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

En tidigare undersökning från If visar att många fritidshus idag har samma standard som permanentboenden. I varannan stuga står till exempel en platt-tv, och var tredje har diskmaskin. I drygt var tionde stuga står designermöbler. Man ska vara medveten om att försäkringen inte täcker stölder i hemmet under en uthyrning.

– Försäkringen gäller inte om den som hyr huset tar saker därifrån – det handlar inte om ett inbrott eftersom personen har din tillåtelse att vara där. Plocka därför undan värdesaker, och saker som du känner är värdefulla för dig, säger Caroline Uliana.

Om det istället för stöld sker till exempel en vattenskada täcker försäkringen som vanligt.

– Kolla att hyresgästen har en egen ansvarsförsäkring som gäller om han eller hon råkar förstöra något i ditt sommarhus. Ansvarsförsäkring ingår i de flesta svenska hemförsäkringar, men om du hyr ut till utländska gäster kan deras försäkringar se annorlunda ut, fortsätter Caroline Uliana.

Hyr du ut stugan så ofta att det kan betraktas som en affärsverksamhet behövs en annan slags försäkring än fritidshusförsäkringen. Det finns ingen uttalad gräns för när uthyrningen kallas förvärvsverksamhet, rådet är att prata med sitt försäkringsbolag.

Om fritidshusförsäkring:

I alla fritidshusförsäkringar finns ett skydd som täcker brand, läckage och översvämning. Försäkringen kan ge ersättning om ens saker förstörs i en brand eller drabbas av vattenskada. Man får också ersättning om något stjäls vid inbrott, under förutsättning att tjuven har brutit sig in.

If har samlat några tips för en smidig uthyrning:

• Annonsera – Under de mest attraktiva veckorna kan du få huset uthyrt, men sen kan det vara svårare. Du kan använda eget nätverk i sociala medier som Facebook. Stugförmedling är ett annat alternativ.
  • Se över din fritidshusförsäkring. Vad täcker den?
  • Välj dina hyresgäster med omsorg. Gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen hos förmedlaren.
  • Gör en pärm – i den skriver du instruktioner, regler, tips om sevärdheter, utflyktsmål och restauranger. Förvara pärmen i huset.
  • Gör en inventarielista – Kom ihåg att det är bara det som finns med på listan som du kan hävda saknas. Och en inventarielista kan inte vara hur lång som helst.
  • Lås in värdefulla saker i ett särskilt rum eller utrymme dit hyresgästen inte har tillträde.
  • Skriv ett hyresavtal – Avtalet talar om vad hyresgästen hyr, vad som ingår och vad som inte ingår. Att vara tydlig med vad som inte ingår kan vara lika viktigt som att precisera vad som ingår.
  • Ta depositionsavgift för städning – Det finns tyvärr människor som inte är rädda om andras saker och som inte vill städa ordentligt efter sig. Om städningen inte ingår i hyresavgiften kan du ta depositionsavgift för det.
  • Be om handpenning – Det är vanligt att en del av hyresbeloppet betalas in så snart bokningen är klar som en bekräftelse. Slutbetalningen bör ske i god tid före ankomsten. Var tydlig med vilka avbokningsregler som gäller.
  • Se till att hyresgästen har en hemförsäkring, och om det ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar skada.
  • Om du hyr ur regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring.

• Semester

• fritidshus