If först med uthyrningsförsäkring

Försäkringsbolaget If lanserar en ny, efterlängtad försäkring. Sedan den 1 januari kan kunderna teckna ett skydd vid andrahandsuthyrning.

Att hyra ut sin lägenhet, villa eller sommarstuga, innebär extra pengar i plånboken – men också en risk. Stölder eller förstörd egendom i samband med en uthyrning täcks inte av den vanliga hemförsäkringen. Trots detta växer uthyrningsmarknaden explosionsartat via till exempel Airbnb och Blocket.

Därför lanserar If som första försäkringbolag en uthyrningsförsäkring, som gör livet lättare för både uthyrare och hyresgäster.

-Nu kan vi erbjuda våra kunder tryggheten i att ha möjlighet att hyra ut sin bostad utan att riskera att behöva stå för skador eller stölder som är knutna till den tillfälliga hyresgästen, säger Jenny Rudslätt, försäkringsexpert på If.

Förutom ersättning för stölder och skadegörelse som orsakats av hyresgästen kommer försäkringen också bland annat att erbjuda rättsskydd för eventuella tvister med hyresgästen.

Tillägget ”uthyrning” går att teckna för både bostadsrätter, hyresrätter, villor och sommarstugor för kunder som har en befintlig hemförsäkring i If.

Den nya försäkringen är goda nyheter för minst en tredjedel av Sveriges befolkning. Det råder bostadsbrist i landet, och privatuthyrning kan vara en del av lösningen. Enligt en undersökning som If gjorde förra året kan 31 procent av svenskarna tänka sig att hyra ut en del av bostaden eller sommarstugan under begränsade perioder. Barnfamiljer är mest villiga att hyra ut.

- Det här är en efterlängtad försäkring, och vi är väldigt glada över att vara det första försäkringsbolaget som kan erbjuda den, säger Jenny Rudslätt.

Ifs tips till dig som vill hyra ut din bostad:

• Airbnb och andra uthyrningsförmedlare erbjuder ofta ett visst skydd till den som hyr ut. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i det skyddet.
  • Välj hyresgäst med omsorg – gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen hos förmedlaren.
  • Gör en inventering av bostaden. Lås in värdefulla saker i ett särskilt rum eller utrymme dit hyresgästen inte har tillträde.
  • Märk dina saker med MärkDNA. Om det sker ett inbrott eller om dina saker stjäls kan de spåras tillbaka till dig. Läs om MärkDNA
  • Fråga om hyresgästen själv har en hemförsäkring. I dessa ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar en skada.
  • Skriv ett ordentligt avtal där det står vad som gäller kring städning och inventarier etc.
  • Om du hyr ut regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild företagsförsäkring. Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig att få rätt försäkring.
  • Se alltid till att ha hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens tillstånd för att hyra ut. Annars kan det vara olagligt.
  • Din tillfälliga hyresgäst behöver ha en egen försäkring som gäller för hans eller hennes ägodelar som förvaras i din bostad.

• Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 november - 6 december 2016 har sammanlagt 3493 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. Frågan som ställdes var: Kan du tänka dig att hyra ut del av din bostad eller sommarstuga under begränsade perioder?

Foto: Pixabay

• bostad