Så klarar du motorstopp på kalla sportlovsvägar

Sportlovssäsongen är här - det betyder tätare trafik på väg till fjällen. Men många bilister är inte förberedda på kylslagna stopp längs vägen.

Att vara förberedd inför fjällresan innebär inte bara att ha packat skidorna och toppluvan. Det gäller också att vara beredd på incidenter på vägen till resmålet. För de som kommer från södra Sverige är bilfärden på sportlovet kanske den enda gången på året man kör på norrländska vintervägar. Mer snö och kyla samt längre avstånd mellan tätorterna ställer högre krav på den som inte är van.

– När du åker hemifrån är ju planen att sitta i en varm bil hela vägen mellan hemmet och fjället, men du bör också vara beredd på att klara ett kyligt stopp i en tallskog i mörkret, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Varma vinterkläder ska inte vara packade längst ner i väskan utan finnas tillgängliga – att ha några filtar, värmeljus och tändstickor liggande i bilen är också ett hett tips. Den som får problem längs vägen kan bli stående länge, och går det inte att ha motorn igång blir det snabbt kallt i bilen.

En snöskyffel och en flaska grus i bagageutrymmet kan vara räddningen för den som kör fast – genom att packa snön och lägga ut lite grus under däcken kan det gå att få fäste och slippa sitta hjälplös i väntan på assistans.

Får man problem med bilen medan man är på vägen gäller det att ta sig till vägrenen, sätta på varningsblinkers och sätta ut varningstriangel, i den ordningen. Men för att triangeln ska göra nytta måste den stå en bra bit från bilen. På en rak 90-väg handlar det om drygt 100 meter, högre hastighet betyder längre avstånd.

– Att behöva ge sig ut och gå på längs vägrenen i mörker är obehagligt både för den som gör det och för andra trafikanter – framför allt om man själv är mörkt klädd. Att ha en reflexväst liggande i bilen är därför ett måste, säger Dan Falconer.

När triangeln är på plats är det dags att tillkalla bärgare – det görs enklast genom att ringa försäkringsbolagets assistansnummer. På större vägar mellan Gävleborgs och Södermanlands län kan det vara krav på att bärgningsfirman också tillkallar en TMA-bil, som ska skydda bärgaren och varna andra trafikanter. Därför kan man som bilist behöva vänta vid vägkanten, särskilt om det är många andra som behöver hjälp samtidigt.

– Kombinationen av hög trafik, hala vägar och förare som är ovana vid förhållandena gör sportlovsveckorna speciella. Det blir därför extra viktigt att vara både förberedd och hänsynsfull i trafiken, säger Dan Falconer.

If listar: Detta behöver du i bilen inför sportlovsresan

• Snöskyffel och en plastflaska grus - om du kör fast
  • Varningstriangel och reflexväst
  • Bogserlina och startkablar - om du behöver hjälpa andra