Så tar du hand om din elcykel

Elcykling är en megatrend som är här för att stanna. Många har köpt en egen elcykel – men få vet hur man tar hand om den på bästa sätt.

Elcyklar har blivit mycket populära på senare tid och försäljningen kommer att öka med 100 procent i år, enligt branschorganisationen Cykelbranschen. Mycket tack vare elcykelpremien som infördes den 1 februari. Privatpersoner kan få 25 procent, upp till 10 000 kronor, tillbaka vid köp av ny elcykel.

- Men en elcykel är en dyr investering, även efter avdraget. En elcykel kostar mellan 6 -40 000 kronor, och vissa modeller ända upp till 70 000 kronor. Vill man att cykeln ska hålla under lång tid så det är viktigt att man tar hand om den på rätt sätt, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

- Se till att börja med till så att cykeln du köper är certifierad, det betyder att den är godkänd enligt Europastandard. Då kan du vara säker på att cykeln håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga och att batterierna uppfyller säkerhetskrav avseende explosionsrisk och brandfara, fortsätter Dan Falconer.

Kyla påverkar batteriet

Vi bor i ett land med extrema temperaturer och batterier är känsliga för väderförändringar.

- När det är under 10 plusgrader rekommenderar vi att man förvarar batteriet inomhus när det inte används. Batteriet kan tappa 20 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -15 °C, säger Dan Falconer.

De flesta elcykelbatterier bygger på Litium-Ion-teknologi. De är enkla att ladda och använda och har en liten självurladdning.

- Men vid långtidsförvaring, till exempel över vintern, bör batterierna varken vara fulladdade eller urladdade, utan laddade till 50–70 procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.

Parkera under tak

En elcykel har av naturliga skäl fler elledningar och mer elektronik än en vanlig cykel och är därför mer känslig för väta.

- Ett gott råd är att försöka undvika att låta cykeln stå oskyddad utomhus långa perioder, även om de självklart klarar ett visst mått av väder och vind. Vi bor i ett land med hårt klimat så lite sunt förnuft ökar livslängden på cykeln, säger Dan Falconer.

Själva motorn till elscykeln är i regel av borstlös typ som är underhållsfri. Går den sönder så är det oftast ett byte som gäller.

Cykeln kan vara bakhjulsdriven eller framhjulsdriven, men motoreffekten får vara max 250 Watt. Har hjälpmotorn en effekt på 250–1 000 watt anses det inte längre vara en elcykel, utan då är det istället en motoriserad cykel och då är det andra regler och försäkringar som gäller.

- Ifs hemförsäkring gäller för elcykel precis som för en vanlig cykel. Om elcykeln är värd mer än 15 000 kronor, inklusive all utrustning, behövs en specialförsäkring. En motoriserad cykel ska däremot försäkras som en moped klass II, med en vanlig mopedförsäkring, , säger Dan Falconer.

Ifs skötselråd för batterier till elcyklar:

• När det är kallt ute (under 10 plusgrader) bör du ta av och ladda Li-Ion-batteriet inomhus. Men om cykeln står i ett varmgarage, cykelskjul eller liknande kan batteriet laddas när det är monterat på cykeln.
  • Kör batteriet tomt lite då och då – men inte fullständigt tomt då det kan skada batterierna. Säger batteriindikatorn att batteriet är tomt så är det dags att ladda.
  • Ha batteriet laddat mellan 50-70 procent vid långtidsförvaring.
  • Kontrollera batteriet och ladda det eventuellt varannan månad vid långtidsförvaring.
  • Låt inte ett fulladdat batteri stå kvar i laddaren under en längre period.

Ifs skötselråd för resten av elcykeln:

• Håll cykeln ren för att minska slitage på allt från växlar till drev. Använd mild rengöring och varmt vatten, inga starka avfettningsmedel och absolut inte högtryckstvätt.
  • Motorn är ofta av en borstlös typ som är underhållsfri. Går något sönder är det i regel utbyte som gäller.
  • Kontrollera och justera bromsarna, byt bromsbelägg/bromsklossar när det behövs.
  • Justera växlarna för att minska slitage på kedja och drev. På framhjulsdrivna elcyklar finns en planetväxel i anslutning till motorn som bör kollas och smörjas med fett vid 250 mil eller vartannat år.
  • Ha rätt lufttryck i däcken. När det är kallt minskar trycket i däcken, vilket ger ett högre rullmotstånd. Detta kan du kompensera genom att fylla på lite mer luft i däcken på vintern.
  • Det går att använda vanliga däck och slangar, men tänk på att elcykeln är tyngre än en vanlig cykel och att den går fortare så slitaget är högre. Vi rekommenderar de speciella däck som är utvecklade för elcyklar bland annat för att de har ett bra punkteringsskydd.
  • Rengör kedjan och torka av med en trasa. Olja sen in kedjan försiktigt (smörj inte för mycket, det gör att grus och smuts lättare fastnar och orsakar slitage. Kontrollera att kedjan är lagom spänd, den ska inte gå att dra mer än en centimeter upp eller ner.

Foto: Pixabay

• cykling