Sportlovtryck – men stugorna står tomma

Under vinterhalvåret står nästan häften av alla fritidshus tomma, och många helt utan tillsyn. Detta trots att det finns pengar att tjäna och spara - och skador att undvika - genom att exempelvis hyra ut stugan till en sportlovsledig familj.

Enligt en färsk undersökning som försäkringsbolaget If har gjort står 44 procent av alla fritidshus tomma under vinterhalvåret. Enligt samma undersökning har 26 procent av dem som äger fritidshus inte ens någon som hjälper dem att se till huset, om de själva inte har möjlighet.

- Det är lite bekymmersamt att så många stugor står utan tillsyn. Dels mår ett hus bra av att användas och värmas upp. Dels ökar risken för inbrott och skador när ett hus står öde under många månader i sträck, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Svenskarnas fritidshus drabbas av vattenskador, bränder och inbrott för omkring 650 miljoner kronor varje år. Omkring hälften av alla fritidshusskador inträffar mellan oktober och april när många stugor står tomma, enligt statistik från Svensk Försäkring.

- Det innebär att skador inte alltid upptäcks i tid och därmed riskerar att förvärras. Att komma tillbaka efter en lång vinter och upptäcka ett hål i taket är inte den roligaste inledningen på vårens stugvistelse, säger Caroline Uliana.

Att hyra ut sitt fritidshus är en riktig win-win för alla inblandade. Huset används, risken för skador och inbrott minskar, ägaren tjänar en extra slant och någon får möjlighet till en härlig semester. I samband med sportloven i Sverige (vecka 7-11) finns särskilt goda möjligheter att hyra ut fritidshuset, även om det inte ligger mitt i en slalombacke.

- Många vill komma ut i naturen, åka längdskidor eller skridskor eller ha tillgång till utförsåkning inom ett rimligt avstånd. Det finns härligheter även bortom Åres och Sälens liftsystem som räcker långt för många barnfamiljer, säger Caroline Uliana.

If lanserade i januari en uthyrningsförsäkring, som går att teckna för fritidshus för kunder som har en befintlig hemförsäkring i If.

- Det gör steget att våga hyra ut sin sommarstuga lite lättare. Nu kan man hyra ut den utan att riskera att behöva stå för skador eller stölder som är knutna till den tillfälliga hyresgästen, säger Caroline Uliana.

Här är frågorna If ställde i undersökningen:

Har du/ditt hushåll ett fritidshus? (Bas 2 764 personer)

Ja: 36 %

Nej 64 %

Använder du/ditt hushåll det fritidshus ni äger/har tillgång till under vinterhalvåret?

Ja: 56 %

Nej: 44 %

Har ni någon som ser till ditt/ditt hushålls fritidshus under vinterhalvåret när ni inte är där?)

Ja, vi åker dit med jämna mellanrum: 26 %

Ja, vänner/familj: 26 %

Ja, en granne: 22 %

Ja, en annan utsedd person: 8 %

Nej, det står tomt: 26 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 22 november - 5 december 2017 har sammanlagt 3 507 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Ifs tips när du hyr ut din bostad

Uthyrningsförmedlare erbjuder ofta ett visst skydd till den som hyr ut. Kontrollera vad som ingår i det skyddet.

Välj hyresgäst med omsorg – gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen hos förmedlaren.

Gör en inventering av bostadens skick och vilka saker du har i den innan du hyr ut.

Märk dina saker med MärkDNA. Om det sker ett inbrott eller om dina saker stjäls kan de spåras tillbaka till dig.

Fråga om hyresgästen själv har en hemförsäkring. I den ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar en skada.

Skriv ett avtal där det framgår vad som gäller kring städning och inventarier.

Om du hyr ut regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring. Kontakta If så hjälper vi dig.

Din tillfälliga hyresgäst bör ha en egen försäkring som gäller för hans eller hennes ägodelar som förvaras i din bostad.

Foto: If

• fritidshus