Messar, kollar film och läser - det här gör svenskarna i badrummet

Messar, kollar film och läser - det här gör svenskarna i badrummet

Enligt en undersökning som badrumsvarumärket Ifö låtit göra, stannar över hälften av alla svenskar gärna kvar en extra stund i badrummet. Varför? För att få lite ensamtid, kolla uppdateringar och mejl på mobilen och för att läsa – men också äta godis och kolla på film. Att få tid för sig själv i badrummet uppfattas numera som en större lyx än både jacuzzi och bastu.

Nu har Ifö, ett varumärke inom badrumskoncernen Geberit, tagit fram en undersökning för att ta reda på vad svenska folket egentligen gör i badrummet.

Enligt undersökningen spenderar svenskarna i genomsnitt närmare 30 minuter i badrummet varje dag. Var fjärde person stannar där längre än så. Personer i åldersgruppen 30 till 40 år stannar längst medan svenskar i åldern 51 till 65 år spenderar kortast tid i badrummet.

Messar, kollar mejlar och läser
Föga förvånande uppger närmare hälften att de använder mobilen på toaletten och många stannar kvar extra länge för att scrolla igenom uppdateringar. Undersökningen visar att män använder sin smartphone i större utsträckning än vad kvinnor gör (49 respektive 42 procent). Kvinnor uppger å andra sidan att de njuter mer av chansen till egentid i badrummet (37 procent jämfört med 33).

- Badrummet har länge haft ett stort symbolvärde för egentid. Det är också det rummet där vi upplever att vi kan få vara helt ifred. Därför vill många investera i teknik och badrumsprodukter som upphöjer känslan av lugn och ro, säger Petra Nilsson, Marknadschef, Geberit Sverige.

Var femte svensk läser böcker eller tidningar inne i badrummet, men det finns även de som smyger undan och kollar film eller äter godis. Två av tre svenskar anser att tid för sig själv är den ultimata lyxen i badrummet – till och med bättre än att ha en jacuzzi eller bastu.

- I takt med att badrummet blivit ett rum som vi svenskar gillar att spendera mer tid i, vill vi även kunna göra det vi gör i resten av våra hem när vi är här. Idag finns helt nya möjligheter till att tillexempel både lyssna på musik och se på TV i badrummet, säger Petra Nilsson.

Det här gör svenskarna i badrummet (respondenterna har kunnat ge flera svar):

• Använder sin smartphone: 46 procent
  • Njuter av tid för sig själv: 35 procent
  • Kollar mejl: 24 procent
  • Läser böcker och tidningar: 20 procent
  • Sms:ar: 19 procent
  • Pratar i telefon: 10 procent
  • Har sex: 9 procent
  • Tittar på film: 4 procent
  • Äter godis: 2 procent

Om undersökningen
Undersökningen är gjord bland ett representativt urval av 1000 svenskar under 2020 av YouGov på uppdrag av Ifö.

Linda Almstedt, Presskontakt Micael Bindefeld AB
linda.almstedt@bindefeldab.se

petra.nilsson@geberit.com
Tel: +46 72 743 29 27

För högupplösta bilder klicka här.

Ifö är ett av de äldsta och mest populära badrumsmärkena i Sverige, med ett brett sortiment av toaletter, handfat, badrumsmöbler och duschlösningar. Största delen av Ifös badrumsprodukter är producerade på de lokala fabrikerna i Bromölla och Mörrum. Ifö ingår i badrumskoncernen Geberit Group.

Om Geberit
Globalt verksamma Geberit Group är marknadsledande inom sanitetsprodukter i Europa. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumsporslin. Tillverkningskapaciteten omfattar 29 produktionsanläggningar, varav 6 är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 12 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på 3,1 miljarder CHF under 2019. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och finns på SMI (Swiss Market Index) sedan 2012. I Sverige har Geberit cirka 400 medarbetare.