Malmöbaserade IoT-bolaget IIOX växer med nytt kapital

IIOX, en av de mest erfarna aktörerna i Internet of Things-branschen i Sverige, har via en nyemission tagit in 7,2 miljoner kronor i nytt kapital med målet att utveckla sin plattform ytterligare. Efter separationen från bolaget Wireless Maingate AB i januari 2015 står man på egna ben och arbetar med att hjälpa sina kunder, bland andra DeLaval och E.ON, att skapa affärsnytta genom de möjligheter en uppkopplad verksamhet ger.

– Vi är glada att vårt framgångsrika arbete lett till att våra ägare vill satsa mer i vår verksamhet. Tack vare det nya kapitalet kan vi nu ytterligare utveckla vår framgångsrika plattform. 2017 har precis börjat, men vi kan redan nu konstatera att vi under året kommer att behöva rekrytera flera medarbetare till vår utvecklingsenhet i Malmö för att möta efterfrågan i nya projekt, berättar Patrik Björkman, vd Industrial Internet of X AB (IIOX).

Det är den befintliga ägargruppen som satsat nytt kapital, varav huvuddelen från den största ägaren Verdane Capital VI (Verdane). När Verdane avyttrade Wireless Maingate AB till Sierra Wireless Inc. för drygt 700 miljoner kronor 2015 behölls affärsområdet Internet of Things som idag utgör IIOX där man ser fortsatt stora möjligheter för vidare utveckling.

Den så kallade digitala transformationen är en utmaning för många företag i dag, inte minst inom maskintillverkningsindustrin. Stora investeringar har gjorts i olika system som ska hjälpa till att övervaka och effektivisera olika processer, men digitala verktyg för att övervaka och styra dem saknas. I takt med den enormt snabba utvecklingen inom IoT tror många företag att de måste göra om allt från grunden för att kunna dra nytta av den nya teknologin.

– Vår tjänst för säkra IoT-applikationer för industrier och företag kan adderas till befintliga IT- och operational technology-system, exempelvis maskiner och sensorer. På så sätt skapar vi ny digital funktionalitet som effektiviserar processer och möjliggör nya affärsmodeller, utan att våra kunder måste bygga om allt från grunden, berättar Patrik Björkman.

För mer information kontakta:
Patrik Björkman, vd IIOX
E-post: patrik.bjorkman@iiox.io
Telefon: 070-320 14 24www.iiox.io

• industri 4.0
  • iot
  • nyindustrialisering
  • smart industri
  • digitalisering
  • digital transformation
  • internet of things
  • sakernas internet
  • finans
  • iiox

IIOX har skapat kunskap av maskindata i två decennier och är en av pionjärerna inom Internet of Things (IoT).

IIOX erbjuder en säker Internet of Things-plattform för företagstillämpningar inom framförallt industri och energi. Den molnbaserade plattformen samlar in, harmoniserar, aggregerar och distribuerar maskindata i realtid och omvandlar den till användbar information och kunskap.

När IIOX adderas till dina befintliga OT- (operational technology) och IT-miljöer möjliggörs nya digitala kapaciteter. Dessa förbättrar i sin tur effektiviteten i din befintliga affär och underlättar nya affärsmodeller och tjänsteinnovation.

IIOX är ett av få företag som har levererat kommersiella IoT-implementationer sedan 2010, och företaget har 20 års erfarenhet av att skapa kunskap av maskindata. Bland våra kunder kan nämnas internationella företag som E.ON och DeLaval såväl som innovativa visionärer som Liros Power Solution. IIOX har sin bas i Sverige med 20 anställda i Malmö, Karlskrona och Stockholm.

IIOX in English:

IIOX has turned machine data into knowledge for two decades and is one of the pioneers in Internet of Things.

IIOX provides a secure Internet of Things service platform for industrial and enterprise applications. The cloud-based platform collects, harmonizes, aggregates and distributes machine data in real-time, turning data into useful information and knowledge.

New digital capabilities are enabled when adding IIOX to your existing OT (operational technology) and IT environments. These capabilities improve the efficiency of your existing business and facilitate new business models and service innovation.

IIOX is one of few companies that has delivered commercial IoT implementations since 2010 and the company has 20 years’ experience of turning machine data into knowledge. Customers include global companies such as E.ON and DeLaval as well as innovative disruptors like Liros Power Solution. IIOX is based in Sweden and has 20 employees with offices in Malmö, Karlskrona and Stockholm.

Patrik Björkman

Presskontakt VD 070 320 14 24