IKAROS CLEANTECH: TORKDUKAR FÖR PRESSNING AV PLÅT

Stålpressen hos Volvo Cars är så kraftig, att luften i en bananfluga bildar synliga bucklor i den färdiga detaljen.

Jörgen Karlsson är produktionstekniker med fokus på presshygien och berättar att dammkorn ned till 10 mikrometer (μm) orsakar skador på plåten. Vid 40 går gränsen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta. På Volvo detekteras anomalier för hand. Precisionsarbetet kräver rutin och varje dörr, huv eller annan karossdetalj granskas mycket noggrant, med hjälp av ljus och vitolja.

I denna minutiösa process behövs torkdukar som är både slitstarka och luddfria. Som inte repar ytan.

Ikaros levererar för tre ändamål: Känslig avtorkning av pressverktygen, vid kontroll av detaljer och allmän, grövre avtorkning kring maskinell utrustning.

Att tillverka karossdetaljer är en känslig process. Produktionsnära avtorkning måste vara luddfri, och får inte släppa ifrån sig fibrer. Personalen samlar upp partiklar och smuts och sänder för laboratorieanalys till Volvos egna, interna expertis. Källan identifieras, och regelverken kräver lock på soptunnor och att föda intas på anvisad plats.

– För specifika grader av oljig yta så behöver du något som både kan absorbera och torka rent, berättar Jörgen, medan en väldigt torr yta kan kräva en något mer klibbig duk.

Duken som används vid kontroll har egenheten att den lämnar kvar precis rätt mängd vitolja, för att defekter skall vara skönjbara under belysning, Medan den som används i verktygen, har en kraftigare struktur för att fånga upp smuts.

Anläggningen i Olofström är enorm. 2.200 anställda, tre pressverk med nästan 2.000 aktiva pressverktyg. 250.000 detaljer pressas, och 1.200 ton plåt klipps varje dag. Volvo använder även Ikaros tygtrasor vid maskinunderhåll, och en del andra luddfria papper för olika moment. Även invallningsutrustning borgar för en miljösäker arbetsplats.

Ikaros tilldelades Volvo Cars Quality Excellence Award – för leveranssäkerhet och hög kvalitet.

Johan Robach

Presskontakt Marknadschef Kommunikation, Marknadsföring 040-54 22 61