IKEA prisas för sin service på gala

IKEA är bäst i Sverige på service inom kategorin ”Hem, Inredning och Elektronik”. På ServiceScore 2017 försvarade IKEA sin första plats från förra året och tog andra platsen i "Bästa på service i Sverige 2017".
– Det känns fantastiskt och ett kvitto på att vårt ständiga jobb för att förbättra hur vi tar hand om våra kunder på bästa sätt som alla varuhus och kundservice i Älmhult fokuserar på, säger Fabian Haeberlein, Säljchef på IKEA Kungens Kurva som tillsammans med kollegan Hanna Borg representerade IKEA och tog emot priset.

Varje år genomför ServiceScore en undersökning för att se vilka företag som ger bäst service inom olika kategorier. Efter att över 3000 svenskar uttalat sig om sina serviceupplevelser stod IKEA som vinnare inom ”Hem, inredning och Elektronik”. Utöver det tog IKEA också andra platsen tätt efter Systembolaget när alla företag tävlade i "Bästa på service i Sverige 2017".
– Främst vill jag tacka alla medarbetare som använder sin kunskap och glädje i mötet med kunderna varje dag. Sedan vill jag även tacka våra kunder och besökare som varje dag ger oss feedback på hur vi kan förbättra oss, säger Fabian Haeberlein.

IKEA har i Sverige länge satsat på att utbilda sina medarbetare. När flera av kunderna läser på om produkterna innan ett besök ställer det höga krav på produktkunskapen på alla nivåer.
– Vi har lagt ner mycket tid på utbildning för att förbättra kundmötet men också utbildning i produktkunskap så vi kan möta kundernas behov på ett bättre sätt. Sedan har vi också satsat på att bli fler medarbetare under de senaste åren. Vi vill ständigt förnya oss och göra saker lite bättre och vår styrka är att vi gärna lyssnar på kunderna och deras behov, säger Fabian Haeberlein.

IKEA har vunnit kategorin ”Hem, inredning och Elektronik” på ServiceScore de senaste åren och fortsätter ständigt att utveckla sitt kundbemötande för att även nästa år kunna stå överst på prispallen.
– En stor det av vår framgång är att vi skapar en härlig stämning tillsammans. Många stannar kvar i företaget för att de trivs och har kul med sina kollegor och jag tror att den stämningen smittar av sig, säger Fabian Haeberlein.

Fabians tre tips för att bli bättre på kundservice:

Involvera medarbetarna
Det är de som möter besökarna varje dag. Se till att lyssna på de synpunkter och idéer de får till sig.

Jobba för att göra det enklare för kunden
Utveckling är viktigt. Vi på IKEA i Sverige jobbar ständigt med att utveckla servicen runt omkring så som hemleverans, montering, installation och återvinning. Kunden värdesätter sin tid och vi behöver kunna hjälpa till med service i dag och i framtiden.

Testa att vara kund
Det är när du ser hur det är att handla som du lär dig mest.

• ikea koncernen i sverige

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter