IKEA presenterar nya modetalanger i centrala Stockholm

Bland 366 tävlingsbidrag har 25 finalister tagits fram av en jury bestående av bland andra Margareta van den Bosch. Redan nu kan bidragen ses på www.ikeagarderob.se. Finalisterna kommer sedan att ställa ut sina kollektioner på GARDEROB, ett IKEA evenemang i Bibliotekstan, under fyra dagar med start torsdagen den 28:e oktober. Ett modestipendium på 50 000 kr tillfaller vinnaren. Folkets pris som röstas fram av besökarna av GARDEROB utställningen kommer också att delas ut.

Den 28:e oktober startar nästa steg i IKEA:s satsning på nya modestjärnor med öppningen av GARDEROB i centrala Stockholm. 25 stycken hoppfulla nya designers från hela landet får chansen att visa upp sina verk i en egenhändigt designad PAX garderob. Under fyra dagar kan allmänheten beskåda och få sig en närmare titt på tävlingsbidragen. En jury bestående av Margareta van den Bosch (Kreativ rådgivare H&M) Ann-Sofi Back (Designer), Elin Kling (Modepersonlighet) Cia Jansson (Mode och kreativ chef Elle), Pär Lernström (Programledare) och Tina Björeman (Pressansvarig IKEA) har utsett en vinnare som presenteras under helgen och som får ett modestipendium av IKEA på 50 000 kr.

Besökarna får också chansen att säga sitt och har möjlighet att rösta på sin favorit direkt på plats. Det har hänt förr att domarna och publiken inte har samma smak. Den designer som är populärast och får flest röster blir vinnare av Folkets pris. I GARDEROB kommer det även att finnas personal från IKEA som hjälper gästerna att skräddarsy sin egen PAX-garderob. Alla utställningsgarderober kommer att skänkas till Stockholm Stadsmission.

- Det är verkligen spännande att få se så många nya designers som förhoppningsvis kommer att tillhöra den svenska modescenen i många år framöver, säger Tina Björeman, jurymedlem.

GARDEROB kommer att slå upp portarna på Biblioteksgatan 10 med följande öppettider:

torsdag 28 oktober 12.00 – 17.00, fredag 29 oktober 11.00 – 18.00, lördag 30 oktober 11.00– 17.00 och söndag 31 oktober 12.00 – 16.00.

För mer information kontakta gärna

Tina Björeman

Press & PR

IKEA Svenska Försäljnings AB