IKEA Transport vill vara en del av lösningen när det kommer till bättre arbetsvillkor inom transportsektorn

IKEA har nu tagit del av brittiska BBC:s rapportering om arbetsförhållandena för lastbilschaufförer på den europeiska transportsektorn. IKEA sympatiserar med chaufförernas kamp för goda arbetsförhållande och känner en stark medkänsla för förarna som uttalat sig och den verklighet som de vittnar om. Villkoren som de beskriver är oacceptabla.

Det är mycket viktigt för IKEA Transport att alla förare som transporterar våra produkter har goda och rättvisa arbetsvillkor och vi har ett ansvar i att säkra dessa rättigheter, även om de är anställda av underleverantörer. Genom IKEAs uppförandekod för leverantörer, IWAY, sätts tydliga och strikta krav på samtliga transportleverantörer (inklusive ev underleverantörer) när det gäller löner, arbetsvillkor och att följa gällande lagstiftning. IKEA följer regelbundet upp IWAY, gör oannonserade revisioner och agerar alltid på avvikelser. Under år 2016 genomförde IKEA Transport 174 revisioner och 97 direkta förarintervjuer för att identifiera rådande arbetsförhållanden.

Trots våra ansträngningar, är det tydligt att det finns utmaningar inom transportbranschen som måste lösas. Även om IKEA är ett stort internationellt företag, så är vår andel av den totala europeiska vägtransportmarknaden marginell (ca 2 procent). Därför krävs ett samarbete mellan flera olika parter – fackförbund, olika nivåer inom näringsliv och politik, för att komma till bukt med dessa utmaningar.

• hållbarhet och socialt ansvar
  • ikea koncernen i sverige

OM IKEA I SVERIGE
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus, ett Service och Pick-up samt e-handel i Sverige, varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 85,7 miljoner besök under verksamhetsåret 2016. I Sverige finns ca 11 000 medarbetare inom IKEA koncernen, varav ca 7000 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.

Jakob Holmström

Presskontakt Pressansvarig IKEA-koncernen Sverige 0728-862741