Ny chef för de svenska IKEA varuhusen

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 10:54 CET

Peter Agnefjäll blir ny VD för IKEA Svenska Försäljnings AB från den 1 mars. Han efterträder Jeanette Söderberg, som blir Vice Global Retail Manager. Peter har lång erfarenhet inom IKEA och har arbetat med sortimentsutveckling, som varuhuschef och som assistent till Mikael Ohlsson och Ingvar Kamprad.

Den 1 mars tar Peter Agnefjäll över som VD för IKEA Svenska Försäljnings AB. Han blir då ansvarig för de 17 svenska IKEA varuhusen, för IKEA Kundservice och för distanshandeln IKEA Handla Hemma.

– Jag är otroligt glad över mitt nya uppdrag och kommer att fortsätta utveckla helhetsupplevelsen för våra kunder. Det innebär bland annat att erbjuda bra heminredningslösningar till marknadens lägsta priser. Att besöka IKEA ska bli ännu mer inspirerande och roligt, säger Peter Agnefjäll.

Om Peter Agnefjäll
Peter började på IKEA i Älmhult 1995 och har sedan dess haft flera olika roller inom företaget. Bland annat har han varit affärsansvarig för delar av sortimentet vid IKEA of Sweden och varuhuschef på IKEA varuhuset i Padova, Italien. Sedan ett drygt år arbetar han som assistent till Mikael Ohlsson och Ingvar Kamprad.

Om Jeanette Söderberg
Efter drygt fyra år som landschef för IKEA i Sverige blir Jeanette Söderberg Vice Global Retail Manager. Hon har som VD arbetat fokuserat med ledarskapet och med ökat kundfokus i organisationen.

Under hennes tid som chef för IKEA Svenska Försäljnings AB har varuhus byggts i tre nya städer; Kalmar, Haparanda och Karlstad. Dessutom har nya varuhus öppnats i Sundsvall, Uppsala och Malmö. Omsättningen har gått från 8.9 miljarder kronor år 2005 till 12,4 miljarder kronor verksamhetsåret 2009. Antal besökare har under perioden ökat från 25 miljoner per år till 32 miljoner.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige
0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

IKEA har 17 varuhus i Sverige som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 268 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 660 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 27 språk. www.IKEA.se