Solenergipark skapar trygghet för 20 000 flyktingar

Idag den 17 maj inviger FN:s flyktingorgan UNHCR världens första solenergipark, i flyktinglägret Azraq, i norra Jordanien. I lägret får över 20 000 syriska flyktingar nu en tryggare och bättre miljö att leva i. IKEA Foundation har finansierat solenergiparken åt UNHCR genom en kampanj för IKEA kunder och medarbetare.

IKEA Foundations kampanj ”En liten lampa kan göra stor skillnad” resulterade i världens första solenergianläggning i ett flyktingläger. Med denna på plats möjliggörs installation av gatlyktor, vilket gör det säkrare för människorna att leva där på kvällen och under natten, men det innebär också att de kommer kunna tända lampor, installera kylskåp och fläkt till sina bostäder.

IKEA Foundation donerade 1 euro per såld LED-lampa, vilket slutligen genererade i en intäkt på 30.8 miljoner euro, som oavkortat gick till UNHCR:s arbete i Jordanien. Kampanjen genomfördes under perioden 29 november till 19 december 2016.

Solenergiparken har skapat sysselsättning för omkring 50 flyktingar i Azraq. De har arbetat med att installera solenergiparken, i samarbete med det jordanska energibolaget Mustakbal. I framtiden kan fler människor i flyktinglägret få arbete i underhållsarbetet för solenergiparken.

"I dag når vi en milstolpe. Belysning i lägret är inte bara en symbolisk prestation; det ger en säkrare miljö för alla lägerboende, genererar möjligheter till försörjning och ger barnen chansen att studera i mörker. Framför allt tillåter det att alla boende i lägret kan få mer värdiga liv ", säger Kelly T. Clements, UNHCR Deputy High Commissioner.

"Återigen har samarbetet mellan IKEA Foundation och UNHCR visat hur vi kan omfamna ny teknik, innovation och mänsklighet samtidigt som vi hjälper flyktingar", fortsätter Clements.

Installationen av solkraftverket i Azraq, är ett led i att bidra till Jordaniens nationella energistrategi, för att uppnå en grön ekonomi fram till 2020. Solkraftverket kommer minska kostnaderna med upp till 1,5 miljoner US-dollar per år. Det kommer också att innebära minskning av koldioxidutsläpp med närmare 2500 ton per år.

"Världens första solenergipark i ett flyktingläger signalerar en samhällsförändring i hur den humanitära sektorn stöder människor i flykt. UNHCR Jordanien kommer att spara miljontals dollar, samtidigt som koldioxidutsläppen minskas och levnadsförhållandena förbättras för några av världens mest utsatta barn och familjer", säger Per Heggenes, VD för IKEA Foundation.

"Vi är mycket tacksamma för alla inblandade, särskilt IKEAs kunder och medarbetare som deltog i kampanjen ”En liten lampa kan göra stor skillnad”; UNHCR, Jordaniens regering, EDCO och framför allt det syriska och jordanska folket som gjorde det möjligt", avslutar Heggenes.

För mer information:

Olga Sarrado Mur, UNHCR External Relations, sarrado@unhcr.org, +962 79 761 7799

Radu Dumitraşcu, Communications Manager, IKEA Foundation, radu.dumitrascu@ikeafoundation.org, +31 6 556 98 570

• Sociala frågor

• hållbarhet och socialt ansvar
  • ikea koncernen i sverige

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter

Presskontakt Vänligen mejla era önskemål

Tina Björeman

Presskontakt Pressansvarig heminredning IKEA-koncernen Sverige Mediefrågor om produkter och heminredning