WWF och IKEA söker hushåll i Kalmar som vill leva HÅLLBART HEMMA

Världsnaturfonden WWF och IKEA inleder idag projektet Hållbart liv hemma. Åtta familjer i Kalmar ska rekryteras till projektet. Syftet är att hitta enkla vägar att motivera människor att leva ett mer hållbart liv hemma.

– Målsättningen med projektet är att vi, IKEA och WWF, ska lära oss mer om vad som motiverar och inspirerar människor att vilja förändra sin vardag. Erfarenheten vill vi använda till att hitta heminredningslösningar och utveckla vårt sortiment med produkter som gör det enklare för människor att leva mer hållbart, säger Ann-Sofie Gunnarsson, projektledare för Hållbart liv hemma, IKEA Sverige.

Under fem månader ska åtta hushåll undersöka möjligheterna att leva ett mer hållbart vardagsliv. Fokus kommer att ligga på att hitta enkla lösningar för energi- och vattenbesparing, källsortering och återvinning. Projektet görs i samarbete med Kalmar kommun och målet är att hitta människor med olika bakgrunder och förutsättningar, för att på så sätt göra projektet relevant för så många som möjligt. Tillsammans med hushållen ska IKEA och WWF arbeta för att med enkla medel inspirera andra att leva mer hållbart hemma.

– Vi ska tillsammans med IKEA och Kalmar kommun fungera som rådgivare till hushållen. Vi ska inte gå in och ändra utan snarare arbeta tillsammans för att hitta enkla miljöbättre lösningar som gör att vi kan leva ett mer hållbart liv hemma. Dessa lösningar vill vi sedan sprida vidare till hushåll över hela Sverige, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

Rekryteringen av hushåll startar 9 november och pågår fram till 23 november och vänder sig till människor som gillar inredning, är påhittiga och värnar om miljön. Dessa får chansen att bli Ecoratörer i projektet som pågår under fem månader. Intresserade hushåll kan anmäla sig här: www.ikea.se/ecorator

Om du har frågor, hör av dig till

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige, tel: 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Mariann Eriksson, marknadschef WWF, tel: 0706-87 33 31, Mariann.Eriksson@wwf.se