AVTAL OM KORTTIDSPERMITTERING PÅ PLATS

IKEM har i dag träffat ett avtal med IF Metall och Unionen vilket gör att våra medlemsföretag nu kan söka det ekonomiska stöd som regeringen infört för korttidspermitteringar med anledning av utbrottet av Corona-virus i Sverige.

― Vi är glada att vi kunde få avtalen på plats så snabbt, det är viktigt eftersom flera av våra medlemmar drabbats. Vi räknar med att få avtal på plats även med övriga tjänstemannaförbund inom kort, säger Jonas Hagelqvist, vd IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.

Korttidspermittering innebär att arbetstagare tillfälligt minskar sin arbetstid med 20, 40 eller 60 procent. Staten tar 75 procent av kostnaden och därutöver delar arbetsgivaren och arbetstagaren lika på kostnaderna.

De nya reglera om korttidspermittering bygger på vad Regeringen aviserade den 16 mars 2020 och gäller för ekonomiskt stöd som lämnas under perioden den 16 mars till och med den 31 december 2020. Ansökan kan göras från och med den 7 april till Tillväxtverket.

För att ha rätt till stöd – förutom att villkoren är uppfyllda – krävs att det finns ett centralt kollektivavtal. Ett sådant avtal har IKEM nu träffat med IF Metall. Avtalet med IF metall omfattar samtliga kollektivavtalsområden som IKEM tecknar avtal för. På tjänstemannasidan har IKEM träffat ett avtal med Unionen och räknar med att få avtal på plats med övriga tjänstemannaförbund inom kort.

― I och med att vi nu har avtalen på plats kan våra medlemsföretag ta del av regeringens stödpaket. Det är jätteviktigt för de företag som nu drabbas av allvarliga, men tillfälliga, på grund av coronaviruset, ekonomiska svårigheter. Det är ett system som vi länge efterfrågat.

Stödperiod och minskning

De nya reglerna innebär att enskilda arbetsgivare som drabbas av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter som inte rimligen hade kunnat förutses eller undvikas genom andra tillgängliga åtgärder ska kunna få stöd under begränsade perioder. Stöd kan ges under 6 månader, med möjlighet till förlängning med 3 månader.

Som exempel innebär avtalet att en arbetstagare med en månadslön på 32 700 kronor som minskar sin arbetstid med 60 procent kommer få behålla 92,5 procent av sin lön, det vill säga 30 200 kronor.

Det statliga stödet kan ges för månadslöner upp till högst 44 000 kronor. För arbetstagare med en högre lön ansvarar arbetsgivaren för eventuell överskjutande del.

Krav på lokalt avtal med facket

För att ha rätt till stöd krävs att det finns ett centralt kollektivavtal. Det är ett sådant avtal som IKEM nu har träffat med IF Metall och med Unionen. Dessutom måste arbetsgivaren avtala med det lokala facket om vilken arbetstidsminskning som ska gälla och om vilka arbetstagare som ska omfattas av korttidspermitteringen.

Mer information finns på IKEM:s webb